Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Bra! Mensskydd är det tråkigaste i hela världen att köpa"

Publicerad: 6 Mars 2011, 19:18

PUMA marknadsför sina nya toningskor med hjälp av gratis tamponger. 10 000 tampongboxar med reklamen för PUMA BodyTrain ska delas ut till registrerade medlemmar på Tamponsforfree.se. Kampanjen får tummen upp av Nina Åkestam, copy på KBS+P i New York och reklambloggare på Resume.se. – För mig känns tamponger lite actionfyllt, säger Nina Åkestam.


Ämnen i artikeln:

PumaNina Åkestam

Med Tamponsforfree.se får registrerade medlemmar gratis reklam-tamponger om de svarar på en enkät en gång i månaden. Först ut att lansera en kampanj på sajten är PUMA. 10 000 tampongboxar med PUMA BodyTrain kommer att skickas ut och Tampons for free kommer även att dela ut tamponger på PUMA:s övriga event och samarbeten.

Med kampanjen hoppas man nå kvinnor mellan 18-39 år. Tampons for free:s snittmedlem är 27 år gammal, har fast anställning och är intresserad av mode, design, träning och hälsa.

Nina Åkestam är copy på KBS+P i New York och bloggar om reklam på Resume.se.
– Tampons for free är en jättebra idé. Mensskydd är det tråkigaste i hela världen att köpa. Både jag och PUMA föredrar att jag lägger 40 spänn på träningskor framför att jag lägger dem på tamponger. Alltså är det bra för alla inblandade.

Hon tror inte att det är en strategi som passar alla varumärken och att man får utgå från om det passar med varumärket innan man trycker sin logga på en tampongförpackning.

– Att PUMA går in i ett sådant samarbete tror jag är toppen. Jag vet inte om det beror på att jag överöstes med tampongreklam under 90-talet där snygga tjejer höll pa med dykning och andra häftiga sporter, men för mig känns tamponger fortfarande lite actionfyllt.

Nina Åkestam tror att vi kommer att få se fler och fler såna här tjänster framöver, framför allt när det gäller produkter som är tråkiga och generiska att köpa.

Tampons for free:s officiella lanseringsevent äger rum på den Internationella Kvinnodagens 100-årsjubileum den 8 mars 2011.

Nina Åkestams kommentarer om kampanjen – i sin helhet

Tampons for free är en jättebra ide. Mensskydd ar det tråkigaste i hela världen att köpa. Samtidigt vet man att reklam funkar bättre om man som företag har bjudit pa någonting innan kunderna tar emot den. Både jag och PUMA föredrar att jag lägger 40 spänn pa träningsskor framför på tamponger. Alltså är det bra for alla inblandade.

Jag tror dock inte att det passar for alla varumärken, även om målgruppen stämmer. Mens och mensskydd ar inte jättekul, så jag tror man far utgå från om det passar med varumärket innan man smackar loggan pa en tampongforpackning.

I vissa fall kanske det vore bättre att ge bort en bok eller nåt. Men att PUMA går in i ett sånt har samarbete tror jag är toppen. Jag vet inte om det beror på att jag överöstes med tampongreklam under 90-talet där snygga tjejer höll pa med dykning och andra häftiga sporter (alltid i vita kläder), men för mig känns tamponger fortfarande lite actionfyllt.

Jag kan tänka mig att motsvarande tjänst till män skulle handla om rakblad. Det är visseligen dyrare än tamponger, men det är nästan lika tråkigt att köpa. Om man kunde få nya bland hemlevererade en gång i månaden tror jag många skulle dra en laättnadens suck. Plus att man skulle fa knäcka Gilettes monopol, vilket vore strålande. De har skickat ut en gratis rakhyvel till alla 18-åriga killar i hundra år och det ar allt de behöver göra for att äga hela världsmarknaden. Det är ju inte riktigt klokt, egentligen.

Jag tror att vi bara kommer att se fler och fler såna har tjänster, framför allt nar det gäller produkter som ar trista och generiska att köpa.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

PumaNina Åkestam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.