Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bra reklamfilm kan ge börslyft

Publicerad: 31 Januari 2008, 07:29

Det är Super Bowl nu på söndag. Förhoppningen är att det blir många bra reklampauser. För då stiger börsen. Det visar en ny studie från University of Buffalo.


Dags för Super Bowl. Och som vanligt pumpas det in hisnande belopp i tv-reklamen.Foto: Scanpix.

Över 90 miljoner amerikaner beräknas se fotbollsfinalen Super Bowl nu på söndag. Det är årets stora tv- och reklamevenemang. Företagen betalar 2,7 miljoner dollar till tv-bolaget Fox för 30 sekunder.
Men det kan det vara värt. Åtminstone för aktieägarna.

För när tv-tittarna gillar ett företags reklam under finaldagen så stiger företagets aktiekurs.

Ett forskningsprojekt på University of Buffalo har studerat 529 reklamfilmer som visats under 17 Super Bowls. Forskarna har använt sig av tittarnas omdöme om reklamen som mäts av USA Todays Admeter och jämfört med aktieutveckling.

Populär reklamfilm är lika med bra aktieutveckling, är slutsatsen.

– Reaktionen är irrationell. Om den populära reklamen hade lett till ansenlig försäljningsökning hade aktieuppgången varit begriplig men så var inte fallen vi studerade, säger forskaren Kenneth A. Kim.

Mindre populär reklam under Super Bowl drabbas inte negativt, konstaterar forskarna.

Kenneth A. Kim förklarar korrelationen mellan aktiekurs och Super Bowl-reklam med att människor hellre använder sig av mentala genvägar än djupare analys när vi fattar beslut. Ungefär som att vi öper en begagnad bil som är tvättad och polerad.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.