Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Bra rubrik – urvattnad text”

Publicerad: 12 Oktober 2015, 13:20

UPPDATERAD. Volkswagens förlåt oss-annons borde ha kommit tidigare och varit fylligare. Det menar copywriter-nestorn Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

KrishanteringBjörn RietzreklamkampanjerVolkswagen

I morse gick det skandalomsusade bilmärket ut med en annons i en lång rad medier. Budskapet lyder "Vi vill reparera något som gått sönder: Ditt förtroende för oss". Annonsen har varit ett hett samtalsämne under dagen.

"Vart man än går på nätet idag möter man en förlåtannons från Volkswagen. Jag förlåter er inte förrän ni blir cykelfabrikanter!" skriver Dala-demokratens chefredaktör Göran Greider på Twitter.

"Copyn känns trött och inte speciellt genuin men samtidigt är det första gången jag engageras och faktiskt läser och begrundar en takeover" skriver en medlem i Facebookgruppen Reklamsnack.

Andra saker som har noterats är att VW påstår att de funnits i 60 år (I själva verket grundades bolaget år 1937) och att de skippar sin nedvanliga slogan "Das Auto".

Copywritern Björn Rietz som numera driver byrån Rietz tycker att de borde ha tagit ut svängarna mer. Samtidigt har han förståelse för det prekära läget.
– Det är en bra rubrik, men en urvattnad text. Det känns som juristerna har varit inne och petat i den. Den säger inte så mycket, menar han.

Enligt Björn Rietz borde texten ha varit längre och förklarat mer i detalj vad problemen handlar om samt hur Volkswagen ska gå till väga för att återvinna sitt förtroende.
– Problemet när du inte skriver längre är att du lämnar mycket åt läsaren. I det uteslutna finns det frågeställningar. Dessutom får du inte så mycket sympati. En allvarlig sak kräver mer än en ursäkt, säger han och fortsätter:

– Jag skulle ha gått längre och fört ett retoriskt resonemang. Det här kan uppfattas som att de försöker be om ursäkt med armbågen.

Att Volkswagen nu ändå går ut på bred front och kommenterar utsläppsskandalen tycker han däremot är bra.
– Ska man säga något ska man göra det ordentligt. Men hade de gjort det tre dagar efter att det kom ut skulle de inte haft några problem. När det nu har det gått tre veckor blir det som att andra har tvingat ut dem. Men jag förstår det samtidigt – de är styrda från Tyskland.

Mattias Oljelund som leder pr-byrån Primes corporate reputation-grupp anser också att det är bra av bilmärket att gå ut brett.
– Det är ju ett så pass välkänt varumärke och nyheten så spridd att det finns anledning att gå ut brett. Men nog borde man gå direkt till alla VW ägare och inte bara de som har de berörda bilmodellerna. De "lurade" är nog körda som ambassadörer för framtiden, de övriga VW ägarna borde man nog värna mer om. Problemet med hela kommunikationen är ju att de inte säger något om vad de kommer göra, säger han.

Vad tycker du om innehållet och budskapet som sådant?
– Bra rubrik men tycker inte de tar hem den – visar hur de ska reparera förtroendet. Att inledda texten med "Vi har gjort ett stort misstag" är väl direkt fel. Det är inte på något vis ett misstag utan mycket genomarbetet. Närmast att jämföras med dopning - en bilbranschens Ben Johnson. Om en kris uppstår av ett misstag kan man göra om och rätta till, alla organisationer gör missar. Men när det sker genom systematiskt fusk är den vägen stängd. Och med andra ord det en mycket längre väg att återfå konsumenternas, ägarnas och lagstiftarnas förtroende.

Hur tycker du att Volkswagen har hanterat skandalen hittills?
– Även om det ligger nära till hands att recensera krishanteringen så är nog det mest intressanta hur man hämtar sig – gör sin recovery. Med all den kraft som ett av världens största bilbolag har så finns ju möjligheten. Sätter de tex all sin kraft på att nu utveckla en elbil som inte kostar skjortan och går så långt kunderna önskar så kan de ju vända krisen och med sina ekonomiska muskler förändra bilbranschen. Och den möjligheten har ju just VW, med sina många varumärken och sin storlek.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.