Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bra start för webbreklamen i Clio

Publicerad: 19 maj 2008, 10:47

Sverige fortsätter att vara världsledande på internetreklam. Efter USA har Sverige flest bidrag på shortlist i årets upplaga av reklamtävlingen Clio.


Bäst går det för Farfar, North Kingdom och Lowe Brindfors som alla har fått med sex bidrag på shortlist. Lowe Brindfors får samtliga nomineringar för Stella Artois, sajten som nyligen gjorde succé på New York Festivals.

Farfar, vars vd Matias Palm-Jensen är juryordförande i interactive, får också med sex bidrag på shortlist. North Kingdom tävlar med sina två mastodontproduktioner Coke Zero och ”Get the glass”.

DDB som lyckades ta hem tre Guldägg i våras har lyckats charma Clios jurys. Byrån har fått fem nomineringar totalt. Sverige har fortfarande svårt att slå sig in i filmklassen. Lite oväntat är det Saatchi & Saatchi och Ogilvy som sticker ut med varsitt bidrag. Saatch är nominerad för en film för Jokk medan Ogilvy tävlar med den tekniskt avancerade filmen "Next generation" för Ford.


Shortlist Clio 2008

Billboard:
Inga svenska bidrag

Content & Contact:
Inga svenska bidrag

Design:
Happy F&B – tre nominieringar

Inovative:
Goss – Onsala korv
Lowe Brindfors – Folkoperan ”Zarah”
Åkestam Holst – Playground

Integrated:
Inga svenska bidrag

Interactive:

Acne – Gnuf
DDB – Försvarsmakten
Daddy – MSN
Farfar –6 nomineringar för bland annat Björn Borg och Nokia
Forsman & Bodenfors – 4 nomineringar (tre för IKEA och en för Volvo)
Goss – Langley Travel
Lowe Brindfors – 6 nomineringar (samtliga för Stella Artois)
North Kingdom – 2 nomineringar för Coke Zero + 4 nomineringar för ”Get the Glass” tillsammans med Goodby, Silverstein & Partners

Poster:

DDB – McDonalds

Print:
DDB – 3 nomineringar (två för McDonalds och en för Volkswagen)

Print Direct mail:
Inga svenska nomineringar

Radio:
Inga svenska nomineringar

Film:
Saatchi & Saatchi – Jokk

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.