Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bra tryck i valreklamen

Publicerad: 15 september 2010, 14:45

Politisk tv-reklam har svårt att nå fram i en val­rörelse. Det visar Resumés och Nepas undersökning av partiernas valfilmer. Men totalt är valreklamen bättre nu än förr, anser valvana reklamstrateger. – Alla partier har lyft sig. Det är en ökad professionalisering av den politiska reklamen, säger Michael Storåkers.


Ämnen i artikeln:

Michael Storåkers

truefalse

De politiska budskapen virvlar i reklam­medierna denna sista valkampanjsvecka innan valet avgörs på söndag. Åtta reklambyråer har jobbat med att tydliggöra partiernas profiler. Vilka positioner har de satsat på och hur har de lyckats?

Både Moderaterna och ­Socialdemokraterna har jobben som huvudbudskap. För Socialdemokraternarna dramatiserar Acne hur tråkigt det är att inte ha jobb. Stor­åkers, som gör Moderaternas reklam, visar hur mysigt det är att ha ett. Moderaternas långsiktiga strategi är att kapa Social­demokraternas identitet som arbetarparti.
– Jobbfrågan och ”Sveriges enda arbetarparti” är fokus i kommunikationen, säger ­Michael Storåkers, strateg för Moderaterna på Storåkers McCann.

För att dramatisera budskapet kreativt väljer byrån bort rationella och finansiella ­argument och lyfter fram mysiga saker kring jobbet: klockan tre-fikat och fredagsmys när veckan är slut.

Vad vill ni åstadkomma?
– En insikt om hur viktigt det är att ha ett jobb, förutom att det ger kronor och ören. Jag tycker att vi har lyckats få fram budskapet på ett spännande sätt.

Vänsterpartiet har satt ambitionen att tvätta bort den sura stämpeln av arga människor med knutna nävar och röda fanor.
– Vi vill visa ett självständigt parti som ska sitta i regeringen och inte alltid behöver slå ur underläge, säger Vejde Gustafsson, ad på byrån Electric Boogie.

Nyckelbudskapet är välfärd. Vänsterpartiet har satsat på trycksaker. Deras grafiska koncept med byggklossar som bygger välfärden ska signalera öppenhet och det gemensamma­ samhällsbygget.
– Vänsterpartiet vill inte lyfta fram personer utan ­politiken, vilket illustreras med byggklossarna, säger han, och lyfter fram Miljöpartiets paroll ”Modernisera Sverige” bland övriga valreklamsarbeten.

Locomotiv har gjort Miljöpartiets reklam. Fokus har inte legat på sakfrågor utan på lösningsfokuserad inställning.
– Vårt koncept ska väcka framtidstro och visa Miljöpartiet som handlingskraftigt och nytänkande, säger Jens Soneby, cd på Locomotiv.
– Konceptet kan både upprepas och varieras. Det är öppet för olika sakfrågor. I tryckta­ medier lägger vi tonvikten på det rationella. I tv på det emotionella.

Vid sidan av Miljöpartiets print är det WW\TBWA:s filmer för Centern får mest beröm av byrå­kollegerna. Jobben är i fokus här också men till skillnad från hos M och S personfokus är företagandet centralt.
– Vi har fokuserat på ”Alliansens gröna röst” kopplat till entreprenörskap. Företagsamhet är en stor del av Centerns kärna och arv, säger Robert Schelin, projektledare.

Kreativt har de velat lyfta vardagshjältar och ”ta spjärn mot konventionerna”, allt för att visa en tydlig och positiv bild av Centerns politik
– Jag är mycket nöjd med vad vi har åstadkommit. Hur det går på söndag får vi se, säger Robert Schelin.

Kristdemokraternas byrå Ruth satsar på ”ett mänskligare Sverige”, vilket dramatiseras i kontrast med grymma djur. Syftet är att överraska.

Hur tycker du att ni lyckats?
– Bra, mycket bra till och med, säger Erik Wünsche, projektledare på Ruth.

Byråvalsguiden

Vänsterpartiet: Electric Boogie
Miljöpartiet: Locomotiv
De rödgröna: Svensson
Socialdemokraterna: Acne
Kristdemokraterna: Ruth
Folkpartiet: Grey
Moderaterna: Storåkers McCann
Centern: WatersWidgren\TBWA

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Michael Storåkers

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.