Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Brådskande budskap i Miljöpartiets första valkampanj

Publicerad: 1 Februari 2018, 08:57

Med en kort, kärnfull valslogan vill Miljöpartiet återigen lyfta miljöfrågorna överst på dagordningen.


Ämnen i artikeln:

Val 2018ReklamValkampanj

För snart ett år sedan valde Miljöpartiet att inleda ett samarbete med kommunikationsbyrån Bloomy för långsiktigt samarbete, ett samarbete som fortsätter in i årets valrörelse. Bloomy har tidigare jobbat med kunder som KPA Pension, Naturskyddsföreningen och Kinneviks välgörenhetsorganisation Reach for Change.

– Bloomy delar vår värdegrund kring hållbarhetsfrågor och har tidigare tagit fram en rad både snygga och framgångsrika kampanjer. De har varit väldigt roliga att jobba tillsammans med och har visat på en kompetens både kring rörlig bild och budskap, säger Miljöpartiets partisekreterare Amanda Lind till Resumé.

Kampanjen lanseras i dag och Miljöpartiet blir därmed det andra partiet efter Moderaterna, som kampanjade i Stockholm, att ge sig in i vad som spås bli ett intensivt kampanjår. Båda partierna har valt att gå ut något tidigare än vad man gjort inför föregående val.

– Vi har utvärderat tidigare valrörelser och kommit fram till att vi vill vara tidigt ute och etablera vårt budskap. Jag tror att det är bra att förankra budskapen både hos väljarna och inom vår egen organisation. Sen ser vi att det redan nu är ett stort valfokus och alltmer ljus riktas mot partierna och deras valbudskap, säger Amanda Lind som räknar med att valkampanjandet är i full sving efter Miljöpartiets kongress i maj.

Enligt Lind kommer sociala och lokala medier bli viktiga för partiet i sitt kampanjarbete.

Budskapet i den inledande kampanjen fokuserar på miljön och det faktum att vi måste agera nu för att säkerställa en trygg framtid. Miljöpartiet har de senaste åren tappat förtroende i just miljöfrågor samtidigt som ämnen som integration samt lag och ordning tagit över som väljarnas viktigaste frågor. Miljöfrågan har samtidigt fallit och är inte längre med på topp tio-listan. I Sifos senaste undersökning balanserar Miljöpartiet på riksdagsspärren.

– Vår valparoll "Nu" kan vara världens kortaste men säger ändå allt. Vi vet att klimatet är en viktig fråga på sikt och då ser vi det som vårt ansvar att ta upp frågorna i debatten, de val vi gör nu påverkar vår framtid. I ett debattklimat där tonen blir allt tuffare är det också viktigt att signalera hopp om en bättre framtid. Jag tror att budskapet tilltalar både gröna väljare och de som tycker att klimatet måste komma högre upp på dagordningen. Med det sagt kommer vi ha ett brett valmanifest och driva förslag inom alla frågor som är viktiga för väljarna och samhällsutvecklingen, säger Amanda Lind.

Arbetsgrupp Bloomy:

Kreatörer
Jon Rönström, Marcus Holmlund

Formgivare
Holger Thorsin

Planner
Carl Wahlberg

Projektledare

Pernilla af Klintberg

Info credit om filmteamet:
Regissör Johan Kindblom
Producent och klippning - Mauricio Molinari

Fotografer:
Södra Sverige - Marcus Larsson.
Mellansverige - Mattias Silva Carrasco, Mauricio Molinari.
Norra Sverige - Lukas Ragnhage, Sebastian Lundberg.

Musik - Henrik Lindström

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Val 2018ReklamValkampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.