Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brakförlust för A-Com

Publicerad: 25 maj 2009, 13:26

Kommunikationskoncernen A-Com genomförde nyligen en nyemission.
Den lär behövas för vinsten har försämrats med 15 miljoner kronor sedan i fjol.


Ämnen i artikeln:

A-Com

Det har varit en turbulent vår för den börsnoterade kommunikationskoncernen A-Com. Först såldes mediebyrån Bizkit och den digitala byrån Wisely tillbaka till Johan Eidmann och Peter Arnesson. Det innebär ett klipp för de två entreprenörerna, men orsakar en reaförlust på hela 28 miljoner kronor för A-Com.

Under våren meddelade vd Fredrik Sandelin att han skulle hoppa av. Anders Carlson utsågs till ersättare, men strax innan han skulle tillträda fick han nobben. Fredrik Sandelin fortsätter därmed som vd.

Hur mycket den här manövern kostar A-Com har inte kommunicerats, men i delårsrapporten som presenterades idag, står det att bolaget har reserverat en kostnad på 6 miljoner kronor avseende förändrad inriktning på huvudkontoret.

Resultatet för årets tre första månader var också svagt. Omsättningen sjönk från 109,2 miljoner till 95,4 miljoner. Fjolårets rörelsevinst på 4,8 miljoner har blivit en förlust på 10,3 miljoner.

Fotnot: Wisely ägs till 50 procent av Johan Eidmann och Peter Arnesson. Andra hälften ägs av grundaren Kenneth Danielsson.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

A-Com

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.