Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Brand PR tog hem SJ

Publicerad: 27 Januari 2010, 15:02

SJ lämnar pr-byrån Medial efter en pitch med ett tiotal byråer. Ny kommunikationspartner blir Brand PR.


Ämnen i artikeln:

Brand PRPontus Nyström

truefalse

SJ:s presschef Dag Rosander med Pontus Nyström, vd på Brand PR.

Det har beskrivits som en av 2009 års största pr-upphandlingar.
– Det här känns jättekul. SJ är en drömkund, säger Pontus Nyström, vd på Brand PR.

Totalt deltog runt tio byråer i pitchen som pågick i skarpt läge under två månader. Valet av Brand PR beror i första hand på två anledningar enligt SJ:s presschef Dag Rosander:
– Dels har de en otrolig strategisk höjd och en ovanligt kreativ energi. Dels har de också ett bra fokus på sociala medier, något som vi vill utveckla och expandera i.

Bakgrunden till bytet av pr-byrå är avregleringen av tågtrafiken och att SJ vill kommunicera bilden av det ”nya moderna SJ”.
– Vi vill närma oss resenärerna och vara där de är. Bland annat har vi satsat hårt på Twitter. Vi ska också ge oss in i andra sociala medier som Facebook. Vidare har vi gjort om vår tidning Kupé, och skapat en kundpanel som ska bistå med synpunkter på hur vi kan bli ännu bättre.

Tidigare har SJ haft Medial som pr-byrå, enligt Dag Rosander är det inget dramatiskt bakom byråbytet.

– Nej, vi är mycket nöjda med Medial. Men det ligger i den här branschens natur att man byter byrå ibland för att byta inriktning.
För Brand PR blir uppdraget tveklöst ett av byråns största.
– SJ blir en betydande kund för oss och är också kanske Sveriges mest kända varumärke så det är klart att det här är en stor affär. Men det blir också en stor kreativ utmaning rent kommunikationsmässigt, säger Pontus Nyström och exemplifierar:
– När ett flyg blir försenat blir det inte alls samma rama­skri som när ett tåg ställs in eller blir försenat, fast det egentligen handlar om samma­ sak – att sätta säkerheten främst. Det tänker man inte alltid på och det finns flera liknande fall där kommunikationen behöver bli tydligare.

I och med att ni hoppar på det här tåget, kommer ni att nyanställa?
– Vi kommer att knyta till oss fler medarbetare, men vi vill inte bli mycket större.
– När det gäller kunder siktar vi på att ha ett fåtal, men stora kunder, för att kunna hålla en hög strategisk nivå och en kontakt nära kunderna.

Vad blir första prio för er nu?
– Att sätta oss in i alla delar av SJ, det är ett komplext företag. Rent kommunikativt handlar det sedan om att lyfta de befintliga kvaliteter som finns.
– SJ har runt 4 000 anställda­ vilket är en otrolig skara av människor som sitter på en massa kunskap. De är också en trovärdig källa för resenärer, något vi vill använda oss mer av i SJ:s kommunikation i sociala medier.

När får vi se det första resultatet av samarbetet?
– Vi ser det här som ett långsiktigt samarbete och det är viktigt att inte bara rusa i väg, utan mer försöka hitta nya vägar. Den första tiden kommer att bli lite av en prövoperiod och testa gränserna för kommunikationen.

– Se hur långt SJ är villigt att gå helt enkelt. Inledningsvis vill vi göra ett fåtal saker, men rätt saker, säger Pontus Nyström.

SJ:s reklambyrå är King. År 2009 uppgick tågjättens samlade medieinvesteringar till totalt 6,6 miljoner kronor.

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

Brand PRPontus Nyström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.