Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Branschen hyllar komisk Mad Men

Publicerad: 18 augusti 2009, 06:49

Mad Men har blivit en internationell succé och ökat intresset för att dramatisera reklamvärlden.
I dagarna har det varit premiär för :30 Seconds, en mer nutida och komisk spegling av en reklambyrå i Australien.
Och recensenterna är redan lyriska.


Mad Men började på en mindre amerikansk kabelkanal och nu när tredje säsongen har börjat är serien en tv-klassiker. Inför årets Emmygala har Mad Men flest nomineringar, 16 stycken, av alla dramaserier.

Framgången har givetvis lett till att tv-industrin fått upp intresset för reklambranschen som scen för bra dramaturgi. I vintras började kabelkanalen TNT visa Trust Me som skrivits av två reklamare från Leo Burnett Chicago. Det blev ingen succé och serien lades ned efter en säsong.

Nu görs det ett nytt försök och den här gången i Australien och komedin :30 Seconds har redan fått lysande recensioner av branschfolk.

Det är inte snygga kostymer, cigaretter och vass dialog utan mer nutida tv-humor. Serien utspelas på ett lokalt kontor i Sydney för den globala nätverksbyrån BND Worldwide som knappast utför några storjobb. Det är jobbiga kunder, psykotiska reklamdirektörer och fåniga kreatörer.

Men handlingen tycks fungera och skådespelarna är bra. Serien är skriven av folk från reklambyrån Three Drunk Monkeys´och produktionsbolaget Prodigy Films.

Bör kanske tilläggas att alla eventuella likheter med verkligheten är oavsiktliga,

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.