Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Att sociala medier gjorde Greta Thunberg-fenomenet möjligt är ändå häftigt”

Publicerad: 1 Januari 2020, 10:38

Johan Yilmaz, Sofia Björkman och Ronny Olovsson

Johan Yilmaz, Sofia Björkman och Ronny Olovsson om de tio år som passerat och vad som väntar kommunikationssektorn under 2020-talet.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

Johan Yilmaz, chief innovation officer Gullers Grupp

Vilka är 2010-talets största frågor? 
Tilltron till demokratin som blivit hårt ansatt genom de ökade nationalistiska krafterna som verkar och som bygger ett narrativ om att Sverige rasar samman. Vilket inte stämmer om vi läser lite mer nyanserade medier. 

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet? 
En stor omställning till att integrera de digitala möjligheter som nu givits oss. Men intressant att se den konstanta strävar efter att inte halka efter. Därför är många ibland lite väl snabba att omfamna nya ord och förklaringar. Idag finns exempelvis en lite för stor tilltro till det vi kallar ”data-drivet”. Bias och fördomar i inmatad data kommer att slå hårt på resultaten. Vi skulle snarare prata om vikten att vara data-informerad genom en mängd olika metoder vi arbetar med. Men en djup kunskap, öppet sinne och erfarenhet kring samhällsfrågor hos den som drar slutsatser från datan, har aldrig varit viktigare.

Vilka kampanjer/initiativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er? 
Det finns många viktiga initiativ som skapat samhällsdebatt där jag tycker MeToo är den absolut viktigaste. Om vi snarare pratar kampanjer finns det några som gjort extra avtryck. Jag tycker att den perspektivförflyttning som kampanjen ”Free the kids” skapade är briljant genom ett avstamp i hur lite barn idag leker utomhus, berättat av fångar som inte får vara ute mer än några timmar om dagen. Av kampanjer som rör samhörighet snarare än olikheter, tycker jag att ”The DNA Journey” och ”All that we share” gjorde starkt intryck. Med ett ökat fokus på tech-for-good kommer jag ofta tillbaka till kampanjerna ”Sweetie” och ”Prescribed to Death” som båda gjorde något tekniskt avancerat, för att skapa samhällsförändring. 

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020? 
Jag hoppas på en genuin känsla av samhörighet. Större fokus på att allt vi gör ska stimulera det demokratiska samtalet. Inte vara med på att ställa grupper mot varandra även om det kan ge uppmärksamhet och snabba kortsiktiga resultat. Viktigt att se ökad långsiktighet. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
När larmrapporter avlöser varandra kring hur få användare som lyssnar på ljud i klipp som scrollas förbi, tar jag med mig en stark känsla av den urkraften som finns i ljudet. Alla behöver inte lyssna, det räcker med att din behovsgrupp lyssnar noga. Detta levandegörs fantastiskt i ”Honor the sound”. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När familjen åkte tåg ner till Malmö och Greta gick på samma vagn, på väg att segla över Atlanten. Det gick ett sus genom vagnen och känslan av att vara kollektivt startstruck var total. Sonen till mamman som satt bredvid oss, en sjuåring pojke, berättade att det var det mäktigaste han varit med om. Det gav oss ett enormt framtidshopp. 

Årets bästa populärkultur? 
Michael Rakowitz ”The Invisible Enemy Should Not Exist” på Malmö Konsthall. 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020? 
Kortsiktigheten förkroppsligat i den allt mer ökade användningen av influencers som ett recept för att nå ut. Våga hitta den långsiktiga rösten och relationen till din behovsgrupp snarare än att jaga snabba aktiveringar som inte bygger varumärke. Ok två saker. Jag vill även att fler aktörer tar sitt ansvar för att motverka stereotyper och fördomar, så att vi slipper se fler exempel som Malou som intervjuade två rappare med olika bakgrunder vitt skilda sätt.

Sofia Björkman, vd Familjen

Vilka är 2010-talets största frågor?
Faktaresistens. Ifrågasättande av institutioner. Att det verkar finnas något slags självändamål i att allt ska gå snabbare och snabbare. Att delar i demokratin som vi har tagit för givna inte alls är självklara längre. #metoo. Klimatet.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Inhouse-trenden och uppköpen som skapar nya byråkonstellationer. Design får en välförtjänt större plats. Frågan kring vad ”digitalt” egentligen betyder. Starka känslor i kommunikationen. Intressant B2B-kommunikation.

Vilka kampanjer/initiativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Kära pappa – så stark och viktig (care.no). Epic split – sätter ribban för B2B. Kampanjer som bygger på någon form av innovation, som Åland index.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Macro-perspektiv: Många stora frågor på bordet som måste lösas för att vi ska få en trevlig tillvaro: Klimatet, Brexit, populistpartiers framfart…

Kommunikation: Inspireras av de varumärken som drivs av entreprenörskap och hantverk. AI-lösningar är den nya appen.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Att Oatly fortsätter att köra på helt kompromisslöst.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När Greta blänger på Trump.

Årets bästa populärkultur?
Vet inte om det är det bästa, men i alla fall intressant att det sker så mycket lanseringar och kommunikation på spelplattformar. Exempelvis Marshmello i Fortnite.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Att marknadschefer creddas som ”modiga” när de har gjort ett bra jobb/köpt bra tjänster, det borde liksom per automatik ingå i jobbet när man köper kreativitet.

Ronny Olovsson, pr director Vinter

Vilka är 2010-talets största frågor?
Hur kunde vi vara så naiva att vi gav bort kontinenten internet till några få amerikanska bolag..!? Ingen reglering av konkurrens eller monopolism tycks ha gällt. Skatter? Strukturellt har den här märkliga vilda-västern-utvecklingen slagit sönder ekonomiska fundamenta och skapat globala giganter som vi aldrig tidigare sett. Cambridge Analytica-skandalen kändes som science fiction, men det har faktiskt redan hänt. Vi har överlåtit data och indirekt makten till några plattformar med Kafka-liknande strukturer och total avsaknad av transparens. Blir intressant att se om samhället och politiken orkar bryta upp de här bolagen och återställa balansen som vi skapat i den verkliga verkligheten utanför internet sedan decennier.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet
Konverteringen och transformationen. Att vi tvingats ställa om från en döende affär till en mängd spretiga nya saker som rent ekonomiskt varit tuffa att tjäna pengar på över tid. I takt med att allt mer marknadsföringspengar flyttat på sig har vi tvingats ställa om. Just nu blöder många bolag. En paradox, då vi nog aldrig kommunicerat så mycket som i dag.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Jag är kanske fången i nuet, men att sociala medier gjorde Greta Thunberg-fenomenet möjligt är ändå häftigt. Vi har också sett hur totalitära regimer inte kan tysta sitt folk, det räcker med en smartphone så får vi se vad händer i Syrien. Tekniken har gett oss fler möjligheter. I andra änden på det hela ser vi tyvärr en global trend av bekymrande fördumning och populism. Samma teknik har gjort det möjligt att sprida halvsanningar och rena lögner och skapa åsiktbubblor som förvrider folks bild av verkligheten. Mässling, Trump, klimatförnekare… Och näthatet som är på väg att slå sönder vår lokala demokrati. Och självklart #metoo som väckte en viktig diskussion och startade strukturella och kulturella förändringar. Jag tror till och med att den debatt vi ser nu kring NHL-tränares destruktiva ledarskap kan härledas till den ökade medvetenhet som #metoo-uppropet skapat.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Tillnyktring i den digitala världen. Mer reglering. Tyvärr ser det annars lite mörkt ut, tänker jag. I många oerhört viktiga frågor är vetenskapen på väg att förlora makten. Läs Roslings fantastiska bok ”Factfulness” så förstår du vad som sker. Den borde vi vaccinera alla med.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Greta Thunbergs resa är exceptionell. Och, hatet mot henne. Att en amerikansk president agerar som han gör gentemot henne är extremt. Jag tänker att normkreativ kommunikation måste väga tyngre framåt för att städa upp i efterskalven av #metoo som i det juridiska efterspelet annars kan landa i en bedrövlig backlash.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Dött lopp mellan Trumps försök att frita Asap Rocky genom att ringa statsminister Stefan Löfven i konkurrens med Zlatans Bajen-gate med toasits på en då fyra veckor gammal staty.

Årets bästa populärkultur?
Lollapalooza i Stockholm lyckades bjuda på Billie Eilish som är vår tids Björk med en spännande anti-attityd (lite Greta-vibe), Travis Scott som transformerat hiphop till hårdrock live och Hurula som hade varit Thåström-stor om det varit 1986. Rencks ”Chernobyl” och Phoenix ”Joker” ska för övrigt ha en drös statyetter.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Näthatet och en fortsatt utbredning av kollektiv fördumning och vetenskapsförakt.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.