Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Epic Split sprängde huvudet på de flesta”

Publicerad: 1 Januari 2020, 09:55

Samuel Skwarski, Ebba Hultengren, Christina Knight och Simon Söder

Vi går in i 2020 och Samuel Skwarski, Ebba Hultengren, Christina Knight och Simon Söder sammanfattar åren som passerat.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

Samuel Skwarski, PR/Creative Volt

Vilka är 2010-talets största frågor?
Miljö, Metoo och Marketing Automation.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
ICAs reklamsåpa och att alla reklam-maskots begravdes. Vila i frid, Fåret Frank.


Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Epic Split sprängde huvudet på de flesta, i Sverige så väl som utomlands och ledde troligtvis till att minst ett hundratal kreatörer fått slita sig i håret över kundbriefer som önskar ”en viral succé”. Oatlys varumärkesresa, med nedslag i ”Googla mjölk” och senast ”Spola mjölken”, har bevisat vilken skillnad modig kommunikation kan göra för affären. ICA har bevisat styrkan i att ha ett långsiktigt koncept.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Mitt 2020 kommer med största sannolikhet präglas av att Disney+ lanseras i Sverige. Det och alla fasta kostnader som skall betalas på en föräldrapenning. Läsare får gärna swisha valfri summa till 0735-767677 för att finansiera tidigare nämnda Disney-prenumeration.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
New York Times ”The Truth is Worth It”-kampanj.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Inskicket till Young Lions som snickrades ihop med en relativt nykläckt bebis mellan laptop och bröst. Och den vecka i Cannes som följde.

Årets bästa populärkultur?
Att upptäcka Philip Geraldos konst på Instagram.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Brands som gör sin ”take” på upptejpade bananer, strimlade Banksy-verk eller Balenciaga-väskor.

Ebba Hultegren, vice vd Jung Relations

Vilka är 2010-talets största frågor?
Varför ökar populismen, hur löser vi klimatkrisen, när blev webben 2.0 och sociala medier så toxiskt och vad hände egentligen med GOT S08?

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?Branschglidningen.

Vilka kampanjer/intiatativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Old Spice, The Man Your Man Could Smell Like

Electrolux, Vac from the Sea 

Always, Like a Girl

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Progressiv och inkluderande kommunikation som bidrar till minskad polarisering och ökat klimatansvar.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Rädslan för att tycka fel har ofta varit större än modet att ta ställning i svåra frågor. Det är så att säga en del öppna dörrar som slagits in.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När Markoolio äntrade Globens scen 7 december. Nu har vi gjort allt från 90-talet igen och kan gå vidare i våra liv.

Årets bästa populärkultur?
NFL playoffs, oavsett år.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Woke-washing. 

Christina Knight, Creative Director The Amazing Society

Vilka är 2010-talets största frågor?
Det förändrade klimatet, migrationen och den utbredda oviljan bland makthavare att agera. Den psykiska ohälsan, inte minst hos unga. Och allt som utmanar och hotar demokratins grundvalar.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Mycket snack om data, GDPR och AI. Eftersom jag föreläste och gav ut två böcker om jämställdhet o mångfald var de frågorna i fokus för mig personligen, men också för stora delar av branschen.

Vilka kampanjer/intitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
#metoo Inget annat kommer i närheten. Ok, ’Fridays for Future’ i så fall.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
AI. Fast jag vill tro kärleken till insiktsfull, kreativ, mänsklig kommunikation med ett skillat hantverk bakom.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Som ‘a sign of the times’ tar jag med mig allt från ’Billboards Beyond Borders’ och Nike:s ’Dream Crazy’, till IKEA:s ’Där livet händer’ till, Dove:s #showus och Gilettes ’The Best Men Can Be’.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När Greta likt Jeanne d’Arc seglar in i New York.

Årets bästa populärkultur?
Netflix.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Aggressiva män i ledande positioner.

Simon Söder, art director Ehrenstråhle

Vilka är 2010-talets största frågor?
För mig från ”Vad ska jag ha för kavaj på studenten?” via ”Netflix vad?” till ”Var ska jag gömma mig efter klimatkollapsen?”

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
En absolut förundran/fasa över algoritmer och ansiktslösa likes.

Vilka kampanjer/initiativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Där livet händer som dansade en sommar och som fick mig att drömma om reklamyrket. Och Kim Kardashian breaks the internet.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Tror: Sneakers blir ännu större. Hoppas: Att de blir lite mindre.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Visst VAR det ett mellanår? Jämfört med 2018 så ingenting.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Lite för nära till hands kanske, men revealen av Cyber Truck gav mig verkligen hopp inför framtiden.

Årets bästa populärkultur?
Succession.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Alla som skickar en miljard till Fat Jewish med briefen: Gör en meme på X.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.