Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Influencers är samtidens mest framgångsrika berättare”

Publicerad: 1 Januari 2020, 13:58

Johan Pihl och Mathias Wikström, Lotta Mårlind och Per Schlingmann

Johan Pihl, Mathias Wikström, Lotta Mårlind och Per Schlingmann tar en titt i backspegeln, men kikar också in i spåkulan.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

Mathias Wikström och Johan Pihl, RBK och Doconomy

Vilka är 2010-talets största frågor?

JP: Självfallet är det klimatfrågan. En overkligt stor utmaning för alla, som blir helt avgörande och kommer förända helt hur vi lever. Enda fördelen är att det är en fråga som förenar oss, då konsekvenserna berör oss alla. Man ser tydligt hur viktig kommunikation har blivit i förmågan att driva positiv samhällsutveckling, där varumärken förflyttar sig mot större engagemang kring globala utmaningar och mål, en utveckling som jag personligen välkomnar då jag anser att konsumtion ger individen en tydlig maktfaktor.

MW: Tror det finns lika många frågor som det finns människor. Därför är de frågor som länkar oss samman sannolikt de största frågorna för 2010-talet. Personligen skulle jag säga att den främsta frågan då är ”sanningen”. I takt med ökad digital distribution och uppenbara särintressen har sanningen fått ta stryk. Paradoxalt nog genom att helt enkelt påstå att den inte är sann. Det präglar allt från omärkta influenser inlägg mot ersättning, löften av partiledare till överlevande av förintelsen, till ”fake-news” på internationell nivå. Varav det sista nu tydligen är en förklaring till det mittersta exemplet och dessvärre med stor påverkan på världsdefinierande frågor som bland annat klimatkrisen.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?

JP: Det är tydligt att kommunikationsbranschen blir mer syftesdriven, där konsumtionens ekonomiska kraft riktas om för att linjera med större samhällsfrågor. Det blir allt vanligare att kommunikationen är del av ett långsiktigt förändringsarbete där varumärken helt ömsar skinn för att framtidssäkra sin verksamhet, detta är speciellt tydligt i omställningen till hållbar produktion. Konsumtion går från en strikt kommersiell grund till att bli något som tydliggör en konsuments samhällsengagemang och ställningstagande.

Även etableringshastigheten av nya varumärken är påtaglig, där perioden från idé till färdig produkt och distribution är rekord kort, där helt nya mediekanaler och strategier växer fram.

MW: Samverkan. Utvecklingen har gått snabbt, konkurrensen internationellt är stenhård och som exportberoende land är kreativitet både ett förädlingsvärde som krävs och en tjänst att exportera. Trots Sverige ringa storlek lyckas vi både stå upp mot och överträffa internationella bjässar. Jag är övertygad om att det bygger på vår förmåga att samarbeta, hitta partnerskap och att prestigelöst dela segrarna. När RBK vann Grand Prix med arbetet för Doconomy var det över 12 andra företag på credit-listan, en salig blandning av kompetens och engagemang från Making Wawes, UNFCCC, H+K Strategies och många fler. Framgång på högsta nivå kräver en insats av flera för att vara hållbar över tid. Den svenska kommunikationsbranschens fortsatta internationella topplacering visar att flera arbetar så.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?

JP: Allt som förflyttar varumärken till ett större och tydligare samhällsengagemang, personliga favoriter är Carrefour Black Supermarket, Palau Pledge och Fearless Girl. Även imponerad över IKEAs koncept ”där livet händer” som visar på hur ett ledade varumärke kan agera och hjälpa till att lyfta fram vardagslivets stora utmaningar och mer komplexa frågeställningar, och därmed lyfta tabuer samt öka förståelse.

MW: Uppenbara initiativ som satt spår är Dumb Ways to Die, The Swedish Number, Help! I Want to Save a Life och Humanium Metal Initiative men även långkörare med konsekvent kreativ höjd som briljanta IKEA, fiffiga Burger King och genuina Patagonia.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?

JP: Jag hoppas på en utveckling där pengar förlorar sin anonyma status och istället blir del av en ökad transparens kring individens påverkan. Ett stort steg blir att se över våra investeringar och besparingar, då dom till stor del fortfarande finansierar industrier vi samtidigt är mest kritiska emot.

MW: Insikt kring individuell påverkan, både positiv och negativ. Hur varumärken kan bli vänner på vägen mot positiv förändring snarare än eftertraktansvärda ”destinationer” för konsumtion. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?

JP & MW:

Helt hemmablinda och färgade blir det Doconomy, som på mindre än ett år har lyckats med att listas som ett av väldens mest innovativa fintech bolag och genom jättar som Nordea, BNP Paribas och Bank of the West bakom oss är Åland Index  i dag tillgängligt för 40 miljoner bankkunder. Förmågan att utveckla nya tjänster som möjliggör individens förmåga att reducera sin klimatpåverkan har under året resulterat i 3 Grand Prix, senast för DO Black, och patent på en koldioxidspärr kopplad till betalsystem.  Och att året avslutas med att Mastercard investerar stort i Doconomy och där med förstärker positionen som världsstandard är något som präglat upplevelsen av hela 2019.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?

JP: Att Patricia Espinosa, chefen för FNs klimatsekretariat, spelar in en film där hon vill att världen ska uppmärksamma Doconomy. Att en global världsledande institution väljer att peka på en liten svensk startup som en viktig samarbetspartner är ofattbart stort och förblir ett starkt minne.

MW: Ett call mitt i natten från ett litet hotellrum i Moskva med anslutna från San Francisco, Paris, Madrid, London, Delhi, New York och Stockholm där vi sammanfattade releasen av att banker med över 40 000 000 kunder nu anslöt sig till Doconomys företagstjänst ”Åland Index Solutions” för att möjliggöra klimatpåverkansberäkning i varje transaktion. Oerhört stolt över det. Men att få sitta i innovationsjuryn in Cannes Lions och se Johan Pihl och Nathalie Green presentera live var så klart även det något som för alltid kommer sitta kvar.

Årets bästa populärkultur?

JP: I den mån ett varumärke kan anses vara populärkultur, tycker jag Patagonia visar vägen.

MW: Går inte att bestämma vilket gör att det oförutsägbara är den främsta formen av populärkultur.

 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?

JP: Elsparkcyklar

MW. Förlamande ängslighet.

Lotta Mårlind, Teenage Engineering

Vilka är 2010-talets största frågor?
Klimatet, #metoo, fake news.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Sociala mediers intåg.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Måste säga att hela lastbilskampanjen, signerad Forsman Bodenfors, med Jean Claude van Damme i split som startskottet, är en stark kandidat. Både kreativt samt utnyttjande av nya media 

Även Burger Kings internationella kampanj där man utnyttjade Siri, Alexa och Wikipedia på ett väldans fiffigt sätt imponerade och fick en att fundera på hur man kan utnyttja samt lura den senaste tekniken till sin fördel.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Faktabaserad diskussion

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Guccis senaste kampanjer dels den med Iggy Pop som frontfigur men även den för deras läppstift med imperfekt vackra leenden. Tycker dom ifrågasätter skönhetsidealen på ett trevligt sätt.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När jag fick sitta på front row under off whites modevisning, bredvid The Satorialist, Takashi Murakami och den franska hiphop-duon PNL i Paris strax innan sommaren.

Årets bästa populärkultur?
Joker. Filmen samt skådespelarprestationen träffade mig hårt och tydligen inte bara mig, den svartaste av alla DC filmer blev den mest inkomstbringande.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Influencers och all dåligt content som bara pumpas ut helt utan eftertanke (vet två).

Per Schlingmann, konsult och författare

Vilka är 2010-talets största frågor?
Ojoj, 2010-talet har varit händelserikt. Men några saker som jag omedelbart kommer att tänka på: 

Polariseringen som slår igenom i konsumentbeteenden och i politiken. När medelklassen trycks tillbaka får det brutala konsekvenser. Se på Frankrike där de traditionella partierna knappast är relevanta längre – nu står Macron mot Le Pen. Och se på konsumentsidan. Företag i lågprissegmentet går som tåget, samma sak med lyxsegmentet. Allt däremellan utmanas.

Det vi kan kalla deglobalisering. I takt med ökad automatisering minskar andelen arbetskraft vilket gör att hela idén om globala företag med globala värdekedjor hotas.

Städernas frammarsch. Inte bara urbaniseringen i sig, utan nu ser vi de första tecknen på att människor är på väg att ta tillbaka städerna. Hantverk inom mat och dryck växer. Bagerier, destillerier, bryggerier växer som svampar ofta på de bästa adresserna. Traditionell handel och den egenägda bilen utmanas. Plats frigörs för mänskliga möten och samarbeten.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Fullständig branschglidning där allt resulterar i förmågan att skapa berättelser som andra vill berätta vidare. Även här ser vi en form av polarisering. Å ena sidan datadrivet och market automatization, å andra sidan autentiskt berättande.

Det jag tycker mig se nu är hur de traditionella kunskapsauktoriteterna faller. Ta exempelvis det vi kallar mode (som är på väg att ersättas med personlig stil). Tidigare hade retailkedjorna makt att definiera vad som var mode och påverkade köpbeslut. Numera är det drivet av personligheter.

Och givetvis, framväxten av det vi kallar influencers. Som jag ser som samtidens mest framgångsrika berättare.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?

Överlag skulle jag nog säga de initiativ som bygger på starka personligheter. Petter Stordalen är ett bra exempel som använt kommunikation och berättande på ett sätt som är direkt affärspåverkande. I vårt nya kommunikationslandskap där många kan kommunicera med många och kanaler ersätts av konversationer är personligheter och autencitet allt.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Jag tror att vi bara har sett början på hur mer och mer bygger på berättande och personligheter. Det är framtidens konkurrensfaktor och insikten om detta kommer att växa med stormsteg under 2020 och åren därefter.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Klarna Snoop Dogg för ett oväntat samarbete. Regeringens valhänta kommunikation och oförmåga att förklara varför den leds av ett parti som genomför andra partiers politik. Kommunikationen kring förvärvet av Ving.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Opinionsundersökningarna som kom i slutet av hösten. Antagligen vittnar de om ett fundamentalt annorlunda politiskt landskap som kommer att prägla Sverige de kommande åren.

Årets bästa populärkultur?
Emma Hambergs
bok Resten av allt är vårt. Så fascinerande öppet berättat. NRK-serien Exit och givetvis Viaplayserien Den inre cirkeln som bygger på min bok I maktens öga.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Överanvändning av ordet skam, oavsett om det rör sig om flygskam, köttskam eller klädskam. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.