Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Självhat präglar de som jobbar med reklam”

Publicerad: 31 December 2019, 09:17

John Mellkvist, Carolin Högmyr, Megnus Tengby och Christoffer Dymling

I samband med att vi kliver in i ett nytt decennium har Resumé låtit flera personer från Kommunikationssverige försöka sig på att sammanfatta 10-talet och 2019. Först ut är John Mellkvist, Carolin Högmyr, Magnus Tengby och Christoffer Dymling.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

Magnus Tengby, vd Valentin Experience

Vilka är 2010-talets största frågor?
De största frågorna borde vara miljön, fattigdomen, våldet och jämlikheten. Men medialt har laktosintolerans, Viktor Muller, ADHD, Jimmy Åkesson, nollräntan, gluten, Carina Berg lämnar stackars Luuk, kulturprofilen och Leif GW Persson fått väldigt mycket utrymme.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Total förvandling och förvirring… Reklambyrån blev kommunikationsbyrå som blev PR-byrå för att sedan förvandlades till contentbyrå…

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
ICA-reklamen fortsätter att imponera på mig. Den gör mig trygg i en föränderlig bransch och har inte förändrats ett dugg under det senaste decenniet. (Nästan inte på 2 decennier. Startade 2001. Helst sjukt…)

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Högre timpriser, mindre inhouse och effektivare processer!

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Vi har gjort väldigt mycket bra kommunikation på Valentin Experience under 2019. Men jag känner mig lite jävig här.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Gretas blick till Donald Trump efter sitt tal i FN. Och när vi vann den stora upphandlingen för VGR. (Västra Götalands Regionen.)

Årets bästa populärkultur?
Låten 100 med Ana Diaz. Så sorglig. Så vacker. Jag är en sucker för sorgliga ballader.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Familjen Mandelmann.



Carolin Högmyr, head of marketing Filmstaden 


Vilka är 2010-talets största frågor? 
Det digitala intåget i våra liv och hur det påverkar oss, både som individer och världen i stort. Livet ligger i fickan och är bara ett knapptryck bort där allt tycks handla om förenkling och reducering av hinder och friktion. Men som tydlig kontrast till det har allt mer kommit att handla om hållbarhet där vi sakta men säkert börjar inse att jordens resurser inte är oändliga och att vi måste ändra levnadssätt, vanor och konsumtionsmönster.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet? 
Spännande period måste jag säga som präglats av stor experimentlusta och teknisk innovation av plattformar, kanaler och engagemangsdrivande möjligheter med allt från QR-koder till influencers och crowdfunding. Ett annat starkt fokus har varit syftesdriven kommunikation som gör skillnad, vikten av att ta ställning t ex genom CSR-arbete. Har också pratat mig varm de senaste åren om hur musik och reklam blivit alltmer integrerat med fina uppsidor för båda parter där varumärken får en kreddig artist att tonsätta budskapen som i sin tur får en rejält stark plattform att nå ut på via reklamkampanjerna.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er? 
Volvos resa med Made by Sweden, Oatly och havrerevolutionen och Klarna som gått i bräschen för att göra något tråkigt som att betala räkningar ganska roligt.


Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Jag tror världen, samhället och individen behöver mer lugn och tid för reflektion. Klimatdebatten, återvinning, närodlat och att även reklamen ska fylla ett högre syfte och skapa värde är tydliga tecken på att vi längtar efter det äkta, rejäla och fysiska efter år av digital revolution och ständig utveckling.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019? 
Klarna – går från klarhet till klarhet och har gjort avtryck på det mesta man ser i kommunikationsväg när det kommer till typsnitt, färger, anslag. Älskar deras mod att göra knäppa saker som ändå bottnar i en tydlig självklarhet kring varför de gör det. Lätt att begripa och tycka om.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Yrkesmässigt – megasuccén Joker som blev ett fenomen och är en så jäkla bra film. Personligt – att jag äntligen tagit körkort!

Årets bästa populärkultur? 
Vinylskivans återkomst

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Kejsarens nya kläder av branschtermer som ska få nya, tuffa namn – tycker det funkar fint att säga innehåll i stället för content….

John Mellkvist, Mindmakers

Vilka är 2010-talets största frågor?
Hållbarhet i alla dess dimensioner
Öppenhet/slutenhet
Trygghet/säkerhet
Digitalisering

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Ett decennium dominerat av sociala medier och livet med en smartphone som fjärrkontroll, vilket skapat en maktförskjutning i medielandskapet, från organisation till person. Starka profiler bygger stora egna plattformar, som de sedan kan låna ut till företag för en stund och en peng. Mot slutet av 10-talet boomar poddarna, som blir alltmer nischade i en mycket tät djungel. I princip varanda åkomma har nu en egen podd, döpt efter densamma + ”podden”. Konsultbyråerna präglas av branschglidning och konvergens, där reklambyråer gör alltmer av PR-drivna kampanjer och PR-byråer gör alltmer av kommersiellt innehåll.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Greta Thunberg och FridaysForFuture saknar motstycke, både utifrån person, projekt och genomslagshastighet. Alla håller inte med – vilket är en del av framgången. Och så givetvis, metoo.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Det amerikanska valet kommer äta mycket tid. Like it or not. 2020 är ett år då elbilarna rullar ut från bilhallarna i större skala. (Jo, siffror finns). Personligen kommer året präglas av arbete med min kommande bok. Jag hoppas också på många tillfällen att prata om både ålder och kommunikation på intressanta platser med spännande människor.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
När Greta Thunberg använder mobbande presidenters citat som Twitter-biografi. Vi kan kalla det medialt bollsinne.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Ögonblicket då jag öppnade ett SMS från Resumés Josefin Ekman som gratulerade till att jag blivit Årets Superkommunikatör 2019. En bild på listan i papperstidningen gav extra nerv till beskedet.

Årets bästa populärkultur?
Martin Scorseses ”The Irishman”. Ett mästerligt långkok, med planetens finaste råvaror.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Ålderism.


Christoffer Dymling, creative director King

Vilka är 2010-talets största frågor?
Mångfalden, jämställdheten och miljön va? I alla fall om man räknar till de som fått mest utrymme.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Självhatet. Verkar inte finnas några som tycker reklam är så skadlig som de som jobbar i branschen.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Tycker det ligger lite i kampanjens natur att inte lämna avtryck under så lång tid. Vore nästan lite sorgligt om en kampanj som kom ut för 9 år sedan fortfarande var kvar i mitt minne.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Jag skulle vilja att fler börjar göra ROLIG kommunikation igen. Lite trött på GOD kommunikation.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Smoooth Dogg lyckades skapa mest uppmärksamhet helt klart så det är också den jag kommer ihåg.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Dagen då min dotter Elise kom till världen. Jösses vilken dag!

Årets bästa populärkultur?
Bästa vette tusan men Euphoria känns som det kreativt mest intressanta jag sett.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Tyckonomin! (ja, jag ser ironin i att ha tyckt till här ovan men va fan!?)

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.