Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Spänningen mellan ny teknik och gamla principer – ett stort tema under 10-talet”

Publicerad: 1 Januari 2020, 14:31

Nils Andersson Wimby, Mårten Knutsson, David Borg och Sara Wikberg

Nils Andersson Wimby, Mårten Knutsson, David Borg och Sara Wikberg är sist ut när Resumé låter Kommunikationssverige säga sitt och det 10-tal som nu är slut.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

David Borg, creative director Borg & Owilli

Vilka är 2010-talets största frågor?
Det var väl det här med om hur vi skulle förhålla oss till rasister, prata eller inte prata. Det gick inge vidare för oss som inte tycker det är så jäkla soft med rasism. 2020-talet är kört. 

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Jag kom in i branschen först efter halva decenniet men överlag genomsyrades den halvan av ganska mycket ängslighet och om vart branschen skulle ta vägen nästa decennium. 

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Jag flabbade gott när McDonalds gjorde ett par tofflor av deras Pommes Frites-behållare och la upp på Instagram.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
 Att kunder vågar hoppas satsa på kvalitativa contentproduktioner som på allvar konkurrerar med populärkultur. Jag hoppas att ett varumärke som Volvo Cars eller SAS vågar göra en tv-serie som släpps på till exempel Netflix. Vi kommer garanterat se flera sådana typer av satsningar under 2020-talet. Kanske till och med i Sverige. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Vår Postnord-kampanj Min Passion är den typen av jobb som vi vill ta med oss in i 2020-talet. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Efter en ganska märklig höst så avslutades året med att vi lyckades ro hem ett prestigeuppdrag. 

Årets bästa populärkultur?
Årets bästa film är antagligen Parasite och årets bästa skiva är kanske Hiss Golden Messengers, men har säkert ändrat uppfattning imorgon. Tv-serien Fleabag är iallafall årets bästa populärkultur, manusporr. 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Pushnotiser. Snälla, kan vi gå tillbaka till gamla hederliga långa kvalitativa reportage? Låt oss anstränga oss lite mer.

Sara Wikberg, Wikberg&Frisk

Vilka är 2010-talets största frågor?

Det finns ett inbyggt problem med att besvara den här typen av frågor. Det uppstår en märklig press som gör att man börjar svara som man tror att folk förväntar sig att man ska svara. Ska man dra iväg i någon lång harang om The Swedish Number, eller kanske prata om hur viktigt det är att vara digital? Det blir för platt. 

Jag har dessutom inte varit aktiv i branschen under hela decenniet, och även om jag varit i branschen en större del av 2010-talet är det svårt för mig att jämföra 2010 med 2019. Det finns väl en del makrotrender man kan tala om, men det blir nästan banalt. Sociala medier och microtargeting, den ökande reklamtröttheten och kanske hur media mer och mer kämpar med marginaler och ren överlevnad. 

Många av de frågor som spontant känns dominerande för 2010-talet är också allmänna frågor, som kommer och går i vågor. Pratar man med någon som var aktiv i branschen på tidigt 90-tal vet man att inhouse-trenden var stark även då, och för att sedan dra sig tillbaka efter något år. Att kändisar och starka talespersoner driver varumärkens kommunikation är inte heller något nytt. Ska man säga något har väl kommunikationen kanske blivit mer politisk i någon typ av bred mening, och varumärken tvingas ta ställning på ett annat sätt än tidigare och blir straffade om de inte tar ställning, eller gör fel.

Så, den största frågan är nog antagligen att våga fortsätta jobba med förtjänad kommunikation, och låta det genomsyra allt. Det kommer alltid ny teknik och trender, men bra kommunikation och strategi är kanaloberoende och förändras marginellt av teknisk innovation.  

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Att vi har hållit en mycket hög nivå av kreativitet globalt, trots vår ringa storlek. Det är imponerande. 

Vilka kampanjer/initiativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Några av de kampanjer som lämnat störst avtryck hos oss är kampanjer vi inte kan prata om, det är ofta där det mest spännande händer. I övrigt har det hänt massor av bra saker - kampanjen mot flygskatt, IKEAs Pee-ad, Nikes kampanj med Colin Kaepernick. 

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Vi tror att vi tyvärr kommer få se fler medelstora byråer gå förbi den där magiska 35-40 konsultgränsen, och misslyckas. Tror även vi kommer se fler nya mindre byråer som testar alternativa affärsmodeller, och som framförallt drivs på andra sätt än tidigare. Det gör såklart att kommunikationslandskapet kommer ritas om lite. Vi tror även att många nisch-byråer kommer få det svårare om vi går in i en lågkonjunktur nästa år. I övrigt hoppas vi på ett stort fokus på att göra bra jobb. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
All kommunikation? Vi har inte tvättat rent i kompetenscentret, och vi tror att den förändring som sker som vanligt sker gradvis. Som en ändå relativt traditionell PR-byrå har vi en del leaduppdrag, där vi jobbar med att sätta varumärkens story med utgångspunkt i förtjänad kommunikation, och låta det förtjänade genomsyra allt. Låter kanske banalt, men att förtjäna kundernas, sina anställdas, investerares osv uppmärksamhet är och förblir det viktigaste man som varumärke kan göra. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När André Frisk och jag i ett mötesrum började skämta om att starta byrå, och sedan fem minuter senare hade bestämt oss för att göra just det. 

Årets bästa populärkultur?
Rent kommunikativt skulle jag säga alla samarbeten mellan varumärken och stora serier/filmer. Annars framväxten av den ”breda” smala kulturen när allt mer kulturproduktion blir DIY. Det är kul. 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Fenomen och fenomen, men vi jobbar i en bransch där nästan allas slutmål någonstans är att sälja produkter, tjänster eller företag. Fler borde tänka på det oftare. 

Mårten Knutsson, Chief Creative Officer Drama Queen

Vilka är 2010-talets största frågor?
Facebook.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Komplett förvirring och en enastående oförmåga att förstå hur det långa och det korta spelar ihop, och hur känslomässig kommunikation kan öppna upp för rationella argument.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Levi’s Go Forth, inleddes visserligen 2009, men öppnade för en makalös vändning för varumärket genom att peka på rötterna. Och Epic Split, mycket bättre än så kan man inte berätta om en teknisk detalj på en långtradare.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Det kloka samtalet och att tron på idéer kommer tillbaks.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
All utomhusreklam som gjorts, därför att många duktiga marknadsförare har insett att vi människor lever även i den analoga världen.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Finalen i Postnord-pitchen, där vi presenterade exakt vad vi tyckte var rätt. Och som de tyckte om, men som naturligtvis var helt omöjligt att genomföra.

Årets bästa populärkultur?
Fortnite. (Kom inte 2019, men det var då det peakade.)

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Optimerad kommunikation utan idé. Och gärna även retargeting.

Nils Andersson Wimby, creative director Isobar

Vilka är 2010-talets största frågor?

Utöver #metoo, populism och fake news:

Är det data eller känslor som skapar bäst reklam?
Är det rimligt/trovärdigt/motiverat att varumärken är världsförbättrare?
Vem vågar välja bort i FOMO-eran?
Hur får man ihop att vara skeptisk till masskonsumtion med att arbeta med reklam som driver konsumtion?
Kommer konsultbyråerna ta över nu?
Vilken mediekanal är mest döende just nu?
Vem blir först med en google home-app?
Brölk?

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
2010 lanserades Instagram, samma år släpptes ”How Brands Grow” av Byron Sharp. Årets julklapp 2010 var surfplattan, 2019 års julklapp blev mobillådan. Sverige är det land i världen där det är vanligast att googla på ”Influencer”, men 29% av svenskar använder adblockers. Sveriges mest rekommenderade varumärke (Swish) köper knappt någon annonsering. Vi gör över 55 miljoner sökningar per dag, men Binet & Field visar att de flesta bolag överinvesterar i taktisk digital kommunikation.

Spänningen mellan de nya teknikerna och de gamla övergripande principerna är ett stort tema under 10-talet. Nya kanaler växer fram, möter stor entusiasm, testas av, mognar, hittar sin roll. Årtiondet har präglats av digitalisering, experimentlusta, FOMO, silofiering, kortsiktighet, och några riktigt bra strategiska modeller.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?Fascinerande att tänka hur länge sedan 2010 är. Inom den tidsramen ryms gamla klassiker som The Man Your Man Could Smell Like, Redbull Stratos, John Lewis pingvin, Volvo Van Damme, #LikeAGirl, Ice Bucket Challenge och @sweden

Man blir ju glad av att minnas alla godingar.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?

Ett samspel och en balans mellan kunskap om strategi/psykologi och entusiasm för nya grejer.

Singularitet. Less Clutter.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Nike Dream Crazy med Colin Kapernick .

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När jag fick likes från Byron Sharp OCH Les Binet på en tweet. Stort.

Årets bästa populärkultur?
Jämnt skägg mellan ”Bäst i test” säsong 3 och Frasse Levinssons Twitter.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Populism och subjektifiering av fakta.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.