Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Syftesöverdriven kommunikation får gärna arkiveras under fliken 2010-tal”

Publicerad: 1 Januari 2020, 10:17

Pontus Caresten, Linda Wetterborg, Deeped Strandh och Jesper Kling

Pontus Caresten, Linda Wetterborg, Deeped Strandh och Jesper Kling summerar 10-talet, året som passerat och vad som är att vänta 2020.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

Pontus Caresten, copywriter Forsman & Bodenfors

Vilka är 2010-talets största frågor?
Inte en pytteliten fråga detta. Men i korthet: Klimatet. Populismen. Trump. Putin. Merkel. Johnson. Xi Jinping. Modi. Och de där 26 rikingarna som tillsammans äger mer än världens fattigaste 50 procent. Så kan vi ju inte ha det. 

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?

Hänger ihop med ovan, att det blåser rätt hårt nu. Sålunda har värderingsdriven kommunikation helt klart definierat decenniet. Vissa saker har varit fantastiska, men vi har också sett en hel del både green- och pinkwashing. Det är ju lurigt att hitta rätt tonträff, men det gamla vanliga gäller – om företaget bottnar i frågan blir det trovärdigt. 

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Rejäl bredd här, men jag minns Dumb Ways to Die som fick oss att skratta åt döden, Old Spice-filmerna som ritade om kartan för ambitiös skämtreklam, Unicefs Tap Project som visade att ett kvitto kan vara ett medieval, Chipotles animerade Back to the Start som fick en hel reklamvärld att göra stop motion-filmer och Doves Real Beauty-kampanjer som tog syftesdriven reklam till massorna. Och utanför vår värld, såklart Fridays for Future och #metoo som båda förändrade allt.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Att företag som inte är hållbara slutar göra hållbarhetskommunikation. Ställ om först, kommunicera sen. Och kanske lite mer humor? Skrattade åt högst fyra reklamfilmer under 2019, minns det som en härlig känsla. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Nikes Kaepernick-film var det överlägset bästa som gjordes i år, men en hel del annat fint har också producerats. New York Times The Truth Is Worth It, Ikeas ThisAbles, German Rails No Need to Fly, Doconomys DO Black och New York Public Librarys Insta Novels exempelvis. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När min fru visade graviditetstestet som indikerade att det var dags för en tredje vända. Det tristaste var den där opinionsundersökningen som visade att SD är störst. 

Årets bästa populärkultur?
Bästa serien var Gösta, bästa filmen Marriage Story, bästa musiken Kårp. 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Lite, lite färre influencers?

Linda Wetterborg, marknadschef Telenor
Vilka är 2010-talets största frågor? Digitaliseringen, miljön, nationalismen vs. globaliseringen

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet? 
Värderingsstyrd kommunikation, nya spännande format med digitalt som kärna samt att datadriven kommunikation kastas mellan ytterligheten att vara svaret på allt vs. svaret på ingenting.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er? 
#Metoo, Fridays for future, Nike ”Believe in Something”, Ikea ”Där livet händer”, Klarna ”Smooth”.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020? 
De starka tech-trenderna Artificiell Intelligence (AI) och Internet of Things får en stark motrörelse i det etiska, närvarande och mänskliga

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019? 
Tesla Cybertruck var cool och dessutom AMF Pensions snabbmakaroner, ibland räcker en riktigt smart och rolig reklamfilm väldigt långt

Ett ögonblick du kommer att minnas från året? 
Greta Thunberg ger Donald Trump sin arga blick i FN. På närmare håll givetvis Michael Perlitz tragiska dödsfall

Årets bästa populärkultur? 
Avicii Tribute Concert

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020? 
Mobillådan. Diskussionen kring skärmtid i det moderna samhället måste handla om hur vi använder vår uppkoppling, inte om tid framför en skärm. Den frågan är för viktig och stor för att stoppa undan i en låda.

Deeped Strandh, Social media responsible SEB

Vilka är 2010-talets största frågor?
Klimatet, hatet, rasismen och varför Melodifestivalen fortfarande kan dra storpublik. 

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Från att inte fatta ett dugg av sociala medier, helst inte ta i dem med tång, anse att de inte är något bra till att totalt omfamna dem alldeles i slutet av årtiondet (men fortfarande inte riktigt fatta vad det handlar om. 

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
- Purpose marketing som Like a girl. För att det handlade om att ta ställning oavsett att man kunde komma att förlora. I det också Nike, Patagonia och en hög andra. Att vi sen har ”purpose washing” efter det var bara väntat. 

- Realtidsmarknadsföring i sociala medier och där får Oreo vara föregångare. Att våga satsa på att göra marknadsföring som är mer underhållning än information. 

- Alla de modiga företag som vågade satsa på riktigt på sociala medienärvaro redan från början. Maersk och andra är viktiga här. 

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Förvirring. Fortsatt vilja att backa in i framtiden. Facebook slutar ses som det ondas genius. Och att mediebyråerna kommer börja inse att de kommer behöva tänka lite nytt. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Nikes svar på folk som var arga på dem. Istället för att pudla så gav man bara tips hur man brände upp deras kläder på mest hållbara och miljövänliga sätt. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När jag tog beslutet att gå över till kundsidan. 

Årets bästa populärkultur?
Poddar och Youtube. 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Osäkerhet och bakåtsträvande. Och att Melodifestivalen fortfarande drar en massa publik. 

Jesper Kling, managing director B-Reel

Vilka är 2010-talets största frågor?
Klimathotet.
Förskjutningen av den politiska värderingsskalan.
Techjättarnas uppgång och oförmåga att ta ansvar för sin samhällspåverkan.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Svenska byråer har varit extremt framgångsrika i tävlingssammanhang. Det tycker jag hela branschen i vårt lilla land ska vara stolt över. Nu mot decenniets slut verkar det finnas en utbredd oro över kreativitetens valutakurs och branschens framtid men jag tror att den som investerar i kreativitet de närmaste åren kommer att bli rik.

Vilka kampanjer/initiativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
I Sverige: The Swedish Number. I världen: Nikes Find Your Inner Greatness.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Jag hoppas att rimlighet blir det nya normala men tror tyvärr att 2020 och ytterligare något år in på det nya decenniet kommer att bli en förlängning av det uppskruvade, polariserade och räddhågsna 2010-talet.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
The New York Times’ ”The Truth Is Worth It” i all sin enkelhet och för att fri journalistik är en av grundpelarna i vårt samhälle.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
När Fast Company satte B-Reel på listan ”Best Workplaces for Innovators”.

Årets bästa populärkultur?
Tv: Chernobyl, Euphoria, Our Boys

Musik: Dave, Channel Tres, Hot Chip

Film: Det tänker jag ta reda på i mellandagarna

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Syftesöverdriven kommunikation får gärna arkiveras under fliken 2010-tal. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.