Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branschen sammanfattar 2010-2019: ”Woke-trenden har dragit till sig många lycksökare”

Publicerad: 31 December 2019, 13:51

Björn Rietz, Nina Åkestam Wikner, Casper Törnblom och Björn Owen Glad.

Björn Rietz, Nina Åkestam Wikner, Casper Törnblom och Björn Owen Glad sammanfattar 2019 och det gångna decenniet.


Ämnen i artikeln:

Branschen sammanfattar 2010-2019

Björn Rietz, krönikör i Resumé/ konsult

Vilka är 2010-talets största frågor?
Vi har sett början på de stora globala migrationsrörelserna som kommer påverka hela västvärlden för all framtid. Dessutom digitaliseringens totala genomslag hos större delen av mänskligheten.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet? 
Fokus på syftesdriven kommunikation. Dessutom uttmaningen i att finna ytor och arenor som ger effekt i det avseendet att större delen av befolkningen känner till budskapet. 

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Spontant: Försvarets kampanjer – tveklöst. Hur man på djupet lyckats påverka en ny generation till att fatta vad vi ska ha ett försvar till. IKEA - Där livet händer. Lagomtrevligt koncept som berör tack vare skickligt och ömsint handlag.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Tror och hoppas vi kommer se ett tryck på politiska partier att ta sitt uppdrag på allvar. Hoppas att floskler och svammel som ”det är oacceptabelt” ersätts av mod och ansvar.  

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Det kan inte bli annat än Greta Thunberg. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Måste bli när jag fick ett påskrivet förlagsavtal i min hand och förläggaren sa att min roman blir en av de tre böcker förlaget kommer satsa mest på 2020.

Årets bästa populärkultur?
Jämnt mellan Dermot Kennedy på Münchenbryggeriet och Mumford & Sons på Globen.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Se fråga 4: floskler och svamlande som ”det är oacceptabelt”. 

Nina Åkestam Wikner, analytiker Google/författare

Vilka är 2010-talets största frågor?
Klimat, jämställdhet, Syrien, terrorism, Trump, Sverigedemokraterna, Brexit, rasism. Om man vill vara dramatisk: mänsklighetens överlevnad. Om man vill vara lite mindre dramatisk: diskussionen kring om och hur vi ska leva tillsammans på den här planeten. 

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Ett förvirrat uppvaknande som ledde till en kris följd av mognad och självinsikt. Vi insåg att det finns mycket vi trodde att vi var bra på som vi faktiskt var riktigt dåliga på, som jämställdhet, mångfald och hållbara arbetsvillkor. Branschens självförtroende fick sig en törn, för hur kul är det att vara världsbäst på kreativitet när så många människor vantrivs med sina jobb och med resultatet av vårt arbete? Men eftersom branschen (tvärtemot vad vissa kritiker tror) består av många kloka och hårt arbetande människor påbörjade vi också en riktig förändring. Det arbetet har dock bara börjat. 

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Som David Orlic sa häromdagen: 2010-talet var tiden när näringslivet, och därmed reklambranschen, blev woke. Jag kommer att minnas allt från större rörelser som Stockholm Open, nätverket All of Us, boken Mad Women och #metoo till mer typiska reklamgrejer som Like a Girl och The Talk. 

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Hoppas: att vi fortsätter det trista, långsamma och plågsamma arbete som det innebär att göra reklambranschen och det vi producerar sant inkluderande. Eftersom det är det rätta både affärsmässigt, kreativt och moraliskt. 

Tror: att vissa kommer att göra precis det, och andra kommer att ge upp och nöja sig med att säga rätt saker och sedan göra som man alltid har gjort. 

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Pressmeddelandet där Victoria's Secret meddelar att de slutar med sin fashion show. 

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Jag är väl en usel människa om jag inte säger min dotters födelse? 

Årets bästa populärkultur?
Rebecka Åhlunds
bok Jag som var så rolig att dricka vin med och Instagramkontot Fuckjerry. 

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Jag kanske är jätteytlig men jag hoppas verkligen slippa ful reklam. Jag upplever att art direction ofta har fått stå tillbaka senaste åren till förmån för idé och copy. Men man kan göra saker som är intressanta såväl intellektuellt som estetiskt, och det tycker jag att man ska. 

Sen hoppas jag också slippa att företag hakar på diverse influencers bara för att de är stora och verkar säga typ rätt saker. De senaste årens woke-trend har dragit till sig många lycksökare som inte har så mycket att komma med egentligen, men som har kunnat skapa sig stora plattformar för att de ligger rätt i tiden. Jag hoppas att fler företag skaffar sig den kunskap som behövs för att kunna avgöra vilka som faktiskt kan något, och vilka som mest positionerar sig. 

Casper Törnblom, konsult 500

Vilka är 2010-talets största frågor?
Demokrati, humanism, främlingsfientlighet, big tech, klimatet och den västerländska liberalismens tillbakagång. 

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
Att den kämpar på. 

Vilka kampanjer/initiativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
Allt konstigt Elon Musk håller på med, en misslyckad kampanj för att rädda de thailändska pojkarna, en otroligt märklig presentation av en rymdbil? Vad pågår, kanske inte starkast avtryck men konstigast? Men starkast måste vara allting kopplat till Trumps valmaskineri, Alexandra Ocasio-Cortez kampanj och i en svensk kontext hela The Global Village, som styrt bland annat Järvaveckan.


Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
Tror och hoppas är verkligen två olika saker. Jag tror dessvärre att 2020 kommer präglas av att alla med ”rätt” värderingar utan kompromissvilja kommer vara fortsatt överraskade över att världen verkar röra sig i motsatt riktning i förhållande till vad de önskar sig. Däremot hoppas jag att 2020 kommer präglas av att vi inser att vi måste ta oss upp ur våra positioneringsskyttegravar och inse allvaret i situationen.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
Den som fungerar, det vill säga den som är trovärdig, relevant och engagerar målgruppen, gör vad den ska helt enkelt. Alltså inte hittepåkommunikation i stil med ”konfliktrådgivare-ska-hjälpa par-som-bråkar-om-något-ingen-egentligen-bråkar-om-och-framförallt-inte-behöver-en konfliktrådgivare-för-att-lösa”.

Ett ögonblick du kommer att minnas från året?
Branschmässigt är mitt minne begränsat, men jag minns att vi mitt i Almedalens brinnande inferno höll en underbar trädgårdsfest som verkligen inte var som Almedalsmingel är i stort. Nästa år blir ännu bättre. 

Årets bästa populärkultur?
Succession.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
Jag skrev ju nyligen en alldeles för lång krönika om hur 10-talets narcissistiska förfall berodde på den eskalerande förtjusningen i listor, men egentligen handlar det mer om att det offentliga samtalet devalveras av narcissistiska posörer som är mer måna om att synas än att faktiskt veta något. Så ifall vi kunde få lite färre påhittade och dopade framgångshistorier nästa år vore jag tacksam.

Björn Owen Glad, Global Brand Manager Spoon

Vilka är 2010-talets största frågor?
– Jag önskar att det var Meetoo eller hållbarhet. Men jag upplever att det gångna decenniet mest har handlat om det högre syftet. Alla skulle hitta sitt ”Why” och det ansågs närmast vara tjänstefel att inte citera Simon Sinek i var och varannan pitch och presentation. Så här i efterhand kan vi nog enas om att hajpen var överdriven, men den ledde hursomhelst till att många företag vågade ta ut svängarna och ta ställning för något.

Vad är utmärkande för den svenska kommunikationsbranschen under decenniet?
– Content marketing. 2010 var det knappt någon i Sverige som använde begreppet, och ännu färre visste vad det betydde. Några år senare var det ett givet buzzword. Nu, mot slutet av decenniet, startar reklambyråer contentavdelningar var och varannan vecka.

Vilka kampanjer/intaitativ under decenniet lämnade starkast avtryck hos er?
– Minnet grumlas ganska fort, men jag kommer nog aldrig glömma första gången jag såg Epic Split. Det är ganska intressant, eftersom det är en kampanj som känns väldigt otypisk för det gångna decenniet.

Vad tror/hoppas ni kommer att prägla 2020?
– Vi har åtta år på oss att ställa om ett system som byggts upp under hundratals år. Det kommer prägla allt näringsliv under många år framåt. Företag som inte kan skapa hållbara affärsmodeller – och kommunicera värdet av det - kommer försvinna. Ett efter ett.

Vilken kommunikation tar ni med er från 2019?
– Jag tar med mig hela debaclet kring Oatly. Både på gott och ont. Att se deras framfart från sidlinjen är både underhållande och lärorikt.

Ett fenomen jag hoppas slippa under 2020?
– Dålig influencer marketing. Jag lär dock bli besviken…

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.