Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 februari 2014, 14:28
Foto: Pressbild (Berghs), Annika af Klercker.
Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, och Berghs drar gång ett stipendium för att underlätta framtidens rekryteringsbehov. Tanken är att locka personer från andra branscher att ge sig in i reklambranschen.
Komm och Berghs konstaterar att branschen visserligen består av en spretig sammansättning människor, men ändå är homogen. Detta vill man nu ändra på.
Ett viktigt steg i det arbetet går nu ut på att lansera ett Framtidsstipendium för att attrahera människor som inte känner till kommunikationsbranschen särskilt väl och som kanske heller inte har möjlighet att gå en avgiftbelagd utbildning.
Här kan man få halva utbildningskostnaden för en 1-årig eller 2-årig utbildning på Berghs.
Bakgrunden är att i KOMMs stadgeförändring för 2012 så beställde medlemmarna sätt att spegla samhället på för att kunna göra relevant kommunikation i framtiden.
– Denna långsiktiga utbildningssatsning är exempel på en sådan väg och tillsammans hoppas vi på finansiering för fler än ett stipendium, säger Jessica Bjurström, vd på Komm i en kommentar.
Organisationernas egna undersökningar visar också att sammansättningen är för dålig vad gäller faktorer som klass, utbildning och etnicitet.
– Vi hoppas få se stipendiater som skiljer sig från normen i branschen, för att vi tror att det behövs fler vinklar på en problemställning för att hitta nya lösningar, säger Camilla Wallander, vd på Berghs i en kommentar.
KOMM och Berghs slår också fast att branschen har ett ansvar för att definiera och driva samhällsdebatten och att ”En breddad representation av åsikter, människor och perspektiv behövs för att branschen ska vara konkurrenskraftig.”
Minst en stipendiat ska få KOMM och Berghs Framtidsstipendium under 2014.
Här finns mer information.
Karl-Johan Byttner