Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Branschens nya mångfaldsstipendium

Publicerad: 19 februari 2014, 14:28

Foto: Pressbild (Berghs), Annika af Klercker.

Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, och Berghs drar gång ett stipendium för att underlätta framtidens rekryteringsbehov. Tanken är att locka personer från andra branscher att ge sig in i reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Camilla WallanderBerghsKOMMJessica Bjurström

Komm och Berghs konstaterar att branschen visserligen består av en  spretig sammansättning människor, men ändå är homogen.  Detta vill man  nu ändra på.

Ett viktigt steg i det arbetet går nu ut på att lansera ett  Framtidsstipendium för att attrahera människor som inte känner till kommunikationsbranschen särskilt väl och som kanske heller inte har möjlighet att gå en avgiftbelagd utbildning.

Här  kan man få halva utbildningskostnaden för en 1-årig eller 2-årig  utbildning på Berghs.

Bakgrunden är att i KOMMs stadgeförändring för  2012 så beställde medlemmarna sätt att spegla samhället på för att  kunna göra relevant kommunikation i framtiden.

– Denna långsiktiga  utbildningssatsning är exempel på en sådan väg och tillsammans hoppas vi  på finansiering för fler än ett stipendium, säger Jessica Bjurström, vd  på Komm i en kommentar.

Organisationernas egna undersökningar visar  också att sammansättningen är för dålig vad gäller faktorer som  klass, utbildning och etnicitet.

– Vi hoppas få se stipendiater som  skiljer sig från normen i branschen, för att vi tror att det behövs fler  vinklar på en problemställning för att hitta nya lösningar, säger  Camilla Wallander, vd på Berghs i en kommentar.

KOMM och Berghs slår  också fast att branschen har ett ansvar för att definiera och driva  samhällsdebatten och att ”En breddad representation av åsikter,  människor och perspektiv behövs för att branschen ska vara  konkurrenskraftig.”

Minst en stipendiat ska få KOMM och Berghs Framtidsstipendium under 2014.

Här finns mer information.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.