Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Branschens nyårslöften: Profilerna om vad de ska göra mer och mindre 2022

Publicerad: 31 december 2021, 10:23

Amalie Angelskår (Mindler), Christoffer Rönnblad (McDonald's), Linda Elers (M&C Saatchi), Johan Ydring (Svea Solar), Petronella Panerus (Farm Agency), Hampus Knutsson (Wings PR), Pernilla Ljungbergh (Ny Studio), Göran Åkestam (Åkestam Holst), Per Frykenbrant (Bellbird), Carolin Högmyr (Filmstaden), Ivan Matanovic (Guts & Glory), Frida Dahlgren (Narva), Daniel Redgert (Redgert Comms), Christina Knight (The Amazing Society) Björn Owen Glad (Chiffer), Malin Wikerberg (Garbergs Malmö), Joakim Khoury (Åkestam Holst), Lisa Rönnberg (TUI), Peter Hermann (Open Studio Stockholm), Eva Aggerborg (Bold Scandinavia), Sean Canning (BCW Global), Mehrnaz Bejne (Garbergs), Joakim Jörlander (Dreams), Anna Celay (anr+1), Claes Bodén (Hint), Amanda Elefelt (pr-konsult), Johanna Åberg (ATG), Niclas Wikström (Oh My), Sarah Krusell (NA-KD), Mike Owilli (Borg Owilli), Ann Sonne (Budbee), Bosse Rönnberg och Maria Ziv (Max Burgers)

Mindre teamsmöten och tvivel, mer tid för eftertanke och internationella drömmar. Mer eller mindre pitchande? På nyårsafton låter Resumé 34 branschnamn avge sina nyårslöften.

Ämnen i artikeln:

Linda ElersJohan YdringPetronella PanérusHampus KnutssonGöran ÅkestamPer FrykebrantCarolin HögmyrDaniel RedgertChristina KnightBjörn Owen GladMalin WikerbergEva AggerborgBosse RönnbergMaria Ziv

R

Redaktionen

red@resume.se


 

 

Amalie Angelskår, CMO Mindler

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– När jag började på Mindler för ett och ett halvt år sen var vi ungefär 20 personer på HQ, nu är vi över 90. I marknadsteamet är vi 10 personer och kommer växa ännu mer nästa år. Kommer förhoppningsvis jobba mindre med hands-on aktiveringar och lämna över detta till andra kompetenta personer och lyfta blicken mer strategiskt. 

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Under 2022 kommer jag ha stort fokus på att ta Mindler från ett svenskt varumärke till att positionera oss som en kategoriledare inom mental healthcare globalt. Nya investeringsrundor, nya marknader, nya anställda - man behöver sin julsemester kan man kort säga. Det har varit sjukt kul att börja jobba med Save-Our-Souls och till våren kommer ni få se ett fyrverkeri av hur vi vill kommunicera som varumärke både visuellt och kommunikativt - stay tuned!  

Christoffer Rönnblad, Group CMO McDonald’s

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Teams-möten. Jag hoppas verkligen att kunna träffa alla fantastiska kolleger och samarbetspartners i fysiska möten under 2022.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022. 
– Fortsätta bygga ett bättre McDonald’s i Sverige och i Norden, och accelerera från vår position genom ett starkt fokus på innovation, digitalisering och kreativitet.

 

Linda Elers, creative director and partner M&C Saatchi

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?

– Mejlande, teams-chattande och annat som avbryter det som faktiskt är själva jobbet och mest skapar stress.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Skapa spännande kreativ kommunikation som verkligen gör skillnad – och får människor att tycka lite mindre illa om reklam. På ett personligt plan vill jag göra en sak i taget och få ännu mer tid att umgås med mina kolleger. Det är en YNNEST att få jobba ihop med så roliga, smarta och genuint asgulliga människor. 

 

Johan Ydring, global head of gigital sales & marketing Svea Solar

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Spreta, resa och skriva rekryteringsannonser.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Bygga team, ha roligt, hitta nya sätt att nå konsumenter och i slutändan se till att fler ställer om till solenergi.


Petronella Panerus, vd Farm Agency

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jag tänker att jag äntligen ska lära mig att göra en sak i taget? Sen tänkte jag försöka sluta avbryta mina kolleger.

Vad lovar jag att göra mer av i mitt arbete 2022?
– Allt som ger mig inspiration. Man måste ta sig tid för att söka, tänka och få vara nyfiken, så det hoppas jag kunna avsätta mer tid för.

Hampus Knutsson, grundare Wings PR

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Även om jag gör det jag alltid har gjort så har jag tagit det största klivet någonsin i karriären i år genom att bli egen med min byrå Wings PR. Det har varit en flygande start och allt jag gör ska antingen leverera kundvärde eller vara roligt. Helst och oftast blir det båda. Allt annat ska jag göra mindre av, det kan jag lova.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Jag höll nyligen en krisutbildning med krisövning för en större grupp och under teoridelen, på passet ”Så tänker en journalist”, kom Janne Josefsson och knackade på dörren till en överraskad grupp för att hålla en föreläsning och frågestund om granskande journalistik. Det var både roligt och underhållande så sånt vill jag göra mer av.  Ett annat löfte är att få ännu fler uppdragsgivare att lyfta på locket när de får kritiska frågor eller granskas – jag tycker att det är en möjlighet att svara på frågor, både vid positiv och negativ publicitet. Det ger organisationen eller personen en möjlighet att ge sin bild och de bästa argumenten kring de frågor som riskerar att koka över utan svar. Vem ska annars berätta?


Pernilla Ljungbergh, vd Ny Studio

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jag vill spendera mindre tid i dåliga teamsmöten!

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Jag vill lägga mer tid på idémöten och att boosta denna nya era med kreativa anslag som löser kundernas och våra problem på ett nytt sätt!

 

Göran Åkestam, senior rådgivare Åkestam Holst

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Sådant som bara dränerar alla som jobbar hårt för den goda kommunikationen på energi, alltså att läsa eller lyssna på branschens dödgrävare, det-var-bättre-förr-sägare och undergångsprofeter.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Ge credd, hylla idérikedomen och stötta de som vill, kan och vågar.

Per H Frykenbrant, kommunikationskonsult Bellbird

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Det stora underbetyget under pandemin måste ges till människors förmåga att hålla i hybridmöten. Det är ett evigt trasslande med sladdar för att visa upp saker på en marginellt större skärm för en minoritet av mötesdeltagarna. Och alla i det fysiska rummet har ett odelat fokus på den uppkopplade skärmen utan att ha en aning om vad som sker i det digitala ditot. Så, dåligt planerade hybridmöten kommer jag lämna kvar i 2021.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Jag ska ha Sveriges bästa hybridmöten. Utslaget över hela 2022 så ska ingen vara en bättre hybridmötesledare än jag. Ingen ska ens komma i närheten. Det kommer vara krävande, man behöver ha mycket energi och split-vision för att tillgodose de olika formerna av mötesdeltagare precis lika mycket. Kanske blir därför hybridtaxan den nya kristaxan under 2022.

Carolin Högmyr, head of marketing Filmstaden

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?

– Mindre jonglering av för många frågor samtidigt – applicera ”färre men värre” tänket även på mitt arbetssätt. Och färre dåliga (läs obefintliga) lunchupplägg när tillvaron innebär kontor vid köksbordet…  

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022. 
– Roliga, kreativa samarbeten! Som det vi gör för Rigoletto tillsammans med NK just nu. Biografen syns i årets julskyltning och så har vi skapat en pop-up bio för att berätta om nyheten med mat och drinkar som serveras direkt till fåtöljen.

Ivan Matanovic, grundare och creative director Guts and Glory

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Vi pitchar förvisso väldigt sällan. Åtminstone inte på det där gamla sättet, där vi lägger ner en massa tid på kreativt arbete. Men de få gånger vi gör det förundras jag över den totala brist på respekt och förståelse för vårt jobb som fortfarande råder där ute på marknaden. Så för min del räcker det nu – inga sådana pitcher under 2022.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– En utveckling vi sett på senare år är att vi i allt högre grad kommer in allt tidigare i kundernas (förändrings)processer och får vara med på hela resan – från strategi till design och sen kommunikation, med idé-/koncept- och kampanjutveckling. Det gör jag gärna mer av under 2022. Samtidigt ser vi en tendens till att allt fler vill producera och implementera koncepten och kampanjerna själva. Vilket inte alltid blir så lyckat. Så gärna än fler projekt där vi verkligen har kontrollen hela vägen.

Frida Dahlgren, vd Narva

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Generellt - mindre snack och mer göra!

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?

– Jag har haft ett fantastiskt 2021 med nytt jobb och därmed nya utmaningar. Narva har stora tillväxtambitioner så jag ser fram emot att fortsätta den resa vi påbörjat. Jag vill och hoppas också att jag får träffa mina kolleger live i större utsträckning nästa år. Och givet hur stor del av livet jobbet är vill jag framför allt ha roligt!

Daniel Redgert, grundare Redgert Comms

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jag vill göra mer av det mesta då jag finner det enormt lärorikt och roligt att jobba. Men om det är något jag gärna delegerar så är det administrativa uppgifter, såsom budget och räknesnurror. Jag må ha pluggat matte A, B, C, D och E – men jag är ett livs levande bevis på att det nödvändigtvis inte behöver korrelera med en fallenhet för siffror. 

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Jag vill öppna upp fler kontor runtom i världen. Vi har precis anställt två kolleger i Tyskland, så direkt efter jul blir det en trip dit för att titta på kontorslokaler. Får se vilken marknad vi tar därefter – kanske Nederländerna? 

Christina Knight, executive creative director The Amazing Society

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Resa mindre och fortsätta att jobba 'remote first'; digitala möten är fantastiska på många sätt. Spar restid och sliter mindre på miljö och människor. För min del blir det en perfekt balans om jag då och då kryddar med nå't fysiskt jobbmöte och en cocktail på Cadier-baren.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022. 
– Ännu mer fokuserat jobba med mångfald och jämställdhet i branschen genom att gå all-in i min nystartade verksamhet 'Mad Women Academy'. Jag kommer att utforska online-utbildningars fulla potential i samarbete med ett grymt gäng experter inom DEI i hela sju olika länder. 

Björn Owen Glad, innovation lead Chiffer

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jag ska lyssna mindre på experter, förståsigpåare och självutnämnda gurus. Istället ska jag lyssna mer på mina kollegers magkänsla. Det brukar bli bäst så. Först när vi utmanar best practice kan vi skapa kommunikation som gör skillnad, både för våra kunder och för samhället vi lever i.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Jag vill ägna mer tid åt korsbefruktningar mellan marknadsföring, media, populärkultur och samhällsdebatt. Dels för att det är en förutsättning för att lyckas i dag, men också för att det är förbannat roligt. Kanske startar vi ett magasin, en klubb eller ett punkband.

Malin Wikerberg, vd Garbergs Malmö

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jobba mindre hemifrån, får se hur det går med det.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Rekrytera fler stjärnor till vårt himmelsblå Malmökontor.


Joakim Khoury, creative director Åkestam Holst

Vad lovar jag att göra mindre av i mitt arbete 2022?
– Stressa och fokusera oviktiga saker.

Vad lovar jag att göra mer av i mitt arbete 2022?
– Minnesvärda kampanjer. Testa att regissera reklamfilm.

Lisa Rönnberg, head of creative and brand development TUI

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Långsiktig planering, i vår bransch sker ständiga förändringar och läget ändras från dag till dag. Så mer fokus på här och nu och vårt arbete med att fortsätta jobba med säkert och tryggt resande.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
 – Sälja fler resor så att fler av våra kunder får uppleva nya härliga minnen tillsammans.


Peter Herrmanm, design director Open Studio Stockholm

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Tvivla mindre.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Just nu bygger vi en stor tågperrongsklocka för nya restaurang Borasco på Tjärhovsplan, den kommer att visa krogtid snarare än faktisk tid, dvs illustrera hur tiden av ej upptäckt anledning gör kvantsprång när man äter en god middag. Under 2022 vill jag bygga fler saker som inte finns.

 

Eva Aggerborg, head of creatives Bold Scandinavia

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Att sitta helt still i Teams möten är inte bra för koppen. Jag skall inspirera mina kunder och kolleger att ta möten samtidigt som man tar en promenad.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Jobba med hållbara projekt. Flera av våra kunder visar en på intressant utveckling där många stora företag tar sitt ansvar och hjälper till att göra skillnad på riktigt.

 

Sean Canning, head of digital innovation & account director BCW Global

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jag ska sluta röka, alltså på riktigt nu. Jag och min kollega Micke har ingått ett vad om att vi ska sluta helt. Vår vd Marta Karlqvist har lovat oss en present om vi lyckas. Men om någon av oss bryter vadet och röker en cigarett måste man dessutom skänka en summa till SD. Så förhoppningsvis har jag ett nyårslöfte som är ett lika säkert bet som SL:s årliga prishöjning. På SD:s donationssida står det att man får ett tackkort av Jimmie. Extremt mörkt att få ett sånt skickat till kontoret.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Jag ska lösa nästa stora gåta. Galileo, Darwin, Turing, Canning. Ni kommer tacka mig. Ni kommer hylla mig. Ni kommer älska mig. Jag kommer få ett pris på Spinn-galan uppkallat efter mig, ett bokkontrakt och en SVT-dokumentär. Och allra bäst - vår ekonomichef Helena kommer ”råka” addera en nolla på lönespecen varje månad. Under 2022 ska jag ska hitta ett sätt att tidrapportera i tid.

 

Mehrnaz Bejne, vd Garbergs

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
Pitcha med oklara förutsättningar och, förhoppningsvis, fundera på nästa mutation och vad den kan föra med sig för mörker. 

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022. 
– Fantastiska jobb och samarbeta med fler talangfulla människor som gör vår bransch bättre och roligare.

Joakim Jörlander, head of marketing Dreams

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Det ska mycket till för att jag ska mejla år 2022. Jag har gett mejl både en, två och tre chanser, men nu räcker det. Inför förra året hade jag som nyårslöfte att svara på vartenda mejl inom en timme, och nu i efterhand kan jag tyvärr konstatera att det var en felinvestering av min tid. Alldeles för låg ROI och ofta otacksamt. När jag träffade en branschkollega på stan för en tid sedan fick jag höra att jag var sämst på att svara på mejl. Jag förstod inte vad han menade eftersom jag verkligen har gjort mitt bästa för att svara på ALLA mejl. Då sa han att jo, du svarar på allt, men dina svar är sämst. Då gick luften ur mig lite grann. Det blir mindre mejlande 2022.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Vi har fantastiskt spännande saker på gång med Dreams just nu och jag är övertygad om att 2022 kommer bli ett väldigt roligt år med mycket hårt arbete. Det finns många saker jag skulle kunna nämna som är mer eller mindre förväntade, så jag vill passa på att slå ett slag för ökad skärmtid. Enligt min telefon ligger jag på sju och en halv timme i snitt per dag, och då är inte datorn och paddan inräknad. Så det är inte ett problem att jag spenderar för lite tid framför skärmen, men det finns absolut plats för mer. Frågan jag alltid ställer mig är vilka aktiviteter som bidrar till mesta möjliga tillväxt, och där tror jag skärmtid är en nyckel. Jag håller inte med om den förenklade föreställningen att skärmtid är dåligt. Tio gånger av tio är det mer effektivt att jobba digitalt än att försöka uträtta saker analogt. Om du inte lyckas nå upp till 60 minuters pulshöjande aktivitet per dag som rekommenderas av Folkhälsomyndigheten så är det snarare vad du gör framför skärmen som är problemet, inte skärmtiden i sig. 2022 ska säga vad jag tycker, vara ärliga mot mig själv och andra, och låta idéer och visioner ta plats. Framför skärmen.

Anna Celay, vd anr+1

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Jag hoppas att fler slutar se hållbarhet och hållbarhetskommunikation som något separat från affärsverksamheten. Hållbarhet måste vara en lika naturlig del av allt som görs som att vi i dag är digitala.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– 2022 är halvvägs till Agenda 2030 och då vill jag göra mer och bättre för att bidra till att nå målen. Jag vill fortsätta inspirera kunder att affärsutveckla i linje med det och att använda kommunikationen till att också bidra till positiv samhällspåverkan och inte enbart ökad konsumtion och tillväxt.



Claes Bodén, grundare Hint

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Mindre bråttomande. Lite mindre iver och lite mer tålamod i vissa lägen för att se saker lite mindre som Claes.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Lite mer snällhet. Kan till exempel vara att good enough är svinbra eller att fira att faktiskt gör skillnad.

Amanda Elefelt, pr-konsult

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
Arbeta! Detta må ha varit mitt stående nyårslöfte sedan jag startade eget 2018, men nästa år ska det infrias. 2022 känns som ett optimalt år för att frigöra mer tid för egen reflektion och balans.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Dricka mer kaffe! Efter de här två stökiga åren har jag äntligen börjat träffa fler branschkollegor IRL och insett hur viktigt det är att ta sig tid för att diskutera och inspireras av varandra i mer mänskliga former än zoom-seminarium. Det ska jag ta mig mer tid för nästa år.

Brandon Sekitto, Nodnarb AB

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Att våga tacka nej till gratisjobb, såsom gratisföreläsningar och gratis konsultation. Det kommer att kosta mig möjligheten att hitta ett annat betalande arbete. Det i sin tur kan även beröra andra som arbetar gratis inom mitt arbetsområde. Dvs att ge signaler om att vårt arbete är värt att betala för. Min erfarenhet under pandemin är att många försöker dra ner mitt pris, vill ha saker gjorda inom en kortare tidsram eller försöker få mer arbete för samma pris.  De vill ha fler revisioner, extra timmar, ytterligare utbildning eller förväntar sig att jag ska vara en livslång supportlinje för irrelevanta frågor. Så 2022 och framåt gör jag inget gratisarbete för människor som inte vill betala. Hoppas även att andra kommer göra likadant. Oavsett hur frestande det än må vara. Risken är att om jag fortsätter med gratisjobb så kan det sluta med att jag tycker mindre bra om dem, underskattar mitt arbete, mig själv och det arbete jag gör. Ännu värre, de kommer inte att uppskatta arbetet eftersom det inte kostar dem någonting. 

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
Att våga gå förbi mina rädslor om att misslyckas. Misslyckande och framgång utesluter inte varandra; de är anslutna. Jag vill använda mina misslyckanden som bränsle, upprätthålla uthållighet för att fortsätta arbeta med interkulturell kommunikation. Att lära mig att se mina misslyckanden som en ingrediens för framgång snarare än ett negativt alternativ. På detta sätt kommer jag förhoppningsvis att anpassa mitt tänkesätt till ett mer positivt. Där jag ser misslyckande som en nödvändighet för att utvecklas som människa. Annars kommer rädslan fram. Och rädsla är en kraftfull känsla. Det maskerar sig ofta som en skyddsmantel, som hindrar oss från att göra saker som kan orsaka oss skada. Men ibland kommer den verkliga skadan från den passivitet som rädslan möjliggör. Till exempel att vidta åtgärder är det enda säkra motgiftet för att bekämpa ångest, tvivel och rädsla. Action föder mer action. Jag ska använda min medvetenhet för att göra handling till en avsiktlig vana, träna mig själv att fortsätta att vidta åtgärder. Med tiden hoppas jag skaka om dessa små beteendeförändringar så att saker och ting blåser nytt liv i gamla metoder, rutiner. Jag tror att allt vi någonsin velat är att sitta på andra sidan av rädslan. Nu är det dags att vidta åtgärder för att skapa ett ännu bättre 2022 och framåt. 

 

Johanna Åberg, head of marketing ATG

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Riktning och mål i stället för detaljerade planer. I samband med att vi drabbades av en pandemi försvann också en del av vår beslutsamhet och våra planer ruckades. Vi blev vana vid att jobba med en eller flera parallella lösningar, och att ständigt hålla alla dörrar öppna. Det har visserligen visat sig vara en av våra framgångsfaktorer, men krävdes mycket av såväl individ som organisation. Jag tänker att jag ska fokusera mer på målet och riktningen under 2022, så får vi ta detaljerna allt eftersom. Så mindre detaljerade planer och mer riktning och mål.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Fokus är medarbetare i pandemin. Efter närmare två år av pandemi och hemmakontor hoppas jag träffa kollegerna mer. Digitala möten i all ära, men fysiska mötet ger ytterligare dimensioner. För min egen del gör sig kreativa möten bättre live. Nu ser det ut som att det kan ta ett tag. Om så vill jag lägga extra stort fokus på medarbetarnas fysiska och psykiska hälsa. För jag är övertygad om att ett företag som går bra har människor som mår bra. Jag tror att det som sker i mötet mellan två personer är av yttersta vikt för såväl resultat som välbefinnande. 2022 ska jag prioritera fler fysiska möten.

Niclas Wikström, medgrundare och strategichef Oh My

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Dom där hybridavtackningsmötena där hälften är på plats och hälften sitter i rummet, och ska tacka av en kollega. Dom är svåra att få att flyga. 

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022? 
– Vill pitcha ännu mer. Har pitchat mycket mot Jonas på Gullers sista åren, det är roliga och tuffa dueller, mer sånt! 

 

Sarah Krusell, VP Commercial and Brand NA-KD

Vad avser du att göra mindre av i ditt arbete under 2022?
– Förhoppningsvis minskar smittspridningen så att samhället öppnar, vi kan ha fler fysiska möten och så att vi slipper agera lika agilt för att ständigt behöva planera om vårt utbud och vår product marketing. För oss på NA-KD handlar det dels om att återfå stabilitet och förutsägbarhet i leveranser av plagg men också i den snabba förändringen i vilken typ av plagg som efterfrågas av kunderna beroende på smittspridningen. Vi har exempelvis sett stor efterfrågan av loungewear vid ökade restriktioner och av partyplagg vid minskade restriktioner som krävt att vi varit snabbfotade i att kunna kasta om våra lanseringar och vår marknadsföring.

Vad vill du göra mer av i ditt arbete under 2022?
– Jag vill fokusera på hur vi kan bygga lojalitet och relation med våra kunder genom att ladda vårt varumärke med mervärde. En stor del av det arbetet kommer handla hur vi kan bli ytterligare transparenta och undervisa våra kunder när det kommer till hållbarhet. Vi har som mål att vara en av de ledande aktörerna som driver på omställningen mot en mer hållbar modeindustri. Exempelvis jobbar vi för att tydliggöra för kunderna vilka plagg som är mer hållbara och varför så att de ska kunna fatta välgrundade beslut när de konsumerar.

Mike Owilli, vd Borg & Owilli

Vad lovar jag att göra mindre av i mitt arbete 2022?
– Fokusera mindre på saker som jag inte kan påverka.

Vad lovar jag att göra mer av i mitt arbete 2022?
– Fokusera mer på att få ut våra egna koncept och varumärken på marknaden så som Småbolgspodden, Ingenjörsfördomar och Gott Företagande m.fl.

Ann Sonne, VP of Communication Budbee

Vad lovar jag att göra mindre av i mitt arbete 2022?
– Nu är det så många som är trogna Budbee-användare i Sverige så jag ser fram emot att prata mindre om VAD vi gör och mer om vilket värde vi skapar och hur vi kan förändra retail-landskapet.

Vad lovar jag att göra mer av i mitt arbete 2022? 
– Jag ser fram emot att nätverka mer och faktiskt träffa människor. Och att kommunicera ännu mer utanför Sverige.

 

Bosse Rönnberg, reklamlegandar

Vad lovar jag att göra mindre av i mitt arbete 2022?
– Sitta i färre och kortare möten med färre deltagare.

Vad lovar jag att göra mer av i mitt arbete 2022?
– Att försäkra mig om att det jag, eller mina kunder, betalt för att kommunicera verkligen innehåller ett erbjudande och tydlig avsändare.

Maria Ziv, CMO Max Burgers

Vad lovar jag att göra mindre av i mitt arbete 2022?
– Under 2021 har jag rekryterat många nyckelpersoner till mitt team, det har lett till att jag agerat fyllnadslösning tills dessa personer kommit på plats. Även om det är lärorikt så är det verkligen något jag vill sluta göra 2022.

Vad lovar jag att göra mer av i mitt arbete 2022?
– Fokus under 2022 blir att arbeta med att utveckla hela avdelningen, fokus blir på autonomi och utveckling.

 

 

 

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev