Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branscherfarenhet ett krav på nya vd:n

Publicerad: 19 Januari 2009, 10:56

Reklamförbundet har redan dragit igång med processen att hitta en ersättare till Pia Grahn Brikell.  Det ska vara klart i vår. – Vi söker brett i branschen, säger Elisabeth Ström, ordförande för Sveriges Reklamförbund.


Ämnen i artikeln:

Pia Grahn BrikellSveriges ReklamförbundElisabeth Ström

Elisabeth Ström. Foto: Björn Elgstrand.

Är reklambyråerfarenhet viktigt med tanke på att Pia Grahn Brikell kom från ett journalistjobb till vd-jobbet?
– Vi kommer främst att leta någon med branscherfarenhet, säger Elisabeth Ström.

När räknar ni med att presentera de aktuella kandidaterna?
– Vi inleder en speedad process och försöker vara klar under våren. Men det är ingen dramatik i detta. Pia har sex månaders uppsägningstid och stannar tills en ny vd är på plats.

Vad skulle du  säga om hennes insats som vd för förbundet?
– Hon är enormt stark, både medialt och socialt. Hon har också kraftigt bidragit till att Sverige fick Eurobest, vilket har varit bra för hela branschen.

Har ni fått några signaler om att Eurobest kommer att fortsätta att arrangeras i Sverige?
– Nej, inte än.

Det har också varit kraftkrävande, har det bidragit till att hennes beslut att göra något annat?
– Nej, och hon har fått ett jobb som kommer att vara minst lika krävande. Men jag förstår att hon tackar ja till en sådan här utmaning. Det skulle jag också göra om jag var i samma sits som henne.

Vad betyder det här för förbundets fortsatta arbete?
– Vi följer planen som är satt sedan tidigare. Breddning och internationaliseringen är de viktigaste punkterna.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.