Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Branscherna som är bäst och sämst på att skapa trovärdig reklam

Publicerad: 12 april 2017, 07:41

Livsmedel är en av de branscher som svenskar anser gör mest trovärdig reklam. IT/Telekom och Rekrytering får däremot låga betyg i färsk Novus-undersökning.

Utbildning och forskning,är den bransch som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Segmenten som hamnar i botten är IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management. Det visar en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenSveriges AnnonsörerReklamNovus

Bland en lista med 25 branscher fick det svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. I topp hamnade utbildning/forskning som var förstahandsvalet bland var femte (20 procent) samt kultur/nöje och livsmedel/dagligvaror (18 procent).

Undersökningen visade även på stora skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50-64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 procent), medan åldersgruppen 65-79 år i högre grad svarade möbler/hem (19 procent). De i åldern 65-79 år anser att välgörenhet/ideellt gör mest trovärdig reklam (28 procent).

Även bland könen råder det olika uppfattningar. Medan kultur/nöjesbranschen rankades högt av kvinnorna (21 procent) ansåg endast 15 procent av männen i undersökningen att den branschen gör mest trovärdig kommunikation. Omvänt var det i branscherna industri/tillverkning samt spel som männen rankade dessa högt, åtta respektive fem procent. Bland kvinnorna föredrogs de av endast två respektive en procent.

Respondenterna fick svara på frågan "Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?" (Tre val möjliga)

UTFALLET NEDAN:

• Utbildning/forskning 20 %
• Kultur/nöje 18 %
• Livsmedel/dagligvaror 18 %
• Välgörenhet/ideellt 17 %
• Rättsväsendet 13 %
• Möbler/hem 11 %
• Alkohol/bryggerier 9 %
• Förbund/branschorganisationer 8 %
• Politik/myndigheter 8 %
• Bygghandel 7 %
• Vitvaror/elektronik 6 %
• Industri/tillverkning 5 %
• Resor/turism 5 %
• Bank/finans 4 %
• Bilar/biltillbehör 4 %
• Sporthandel 4 %
• Energi/drivmedel 3 %
• Försäkring 3 %
• Hotell/restaurang 3 %
• Mode 3 %
• Spel 3 %
• Fastigheter/köpcentrum 2 %
• IT/telekom 2 %
• Hygien/kosmetik 1 %
• Rekrytering/management 1 %
• Ingen av branscherna 15 %
• Vet ej 13 %

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.