Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Branscherna som investerar mest i reklam digitalt

Publicerad: 22 Oktober 2015, 08:21

Bilbranschen är några av de största annonsörerna online. På bilden: Volvos marknadsdirektör Per Carleö.

Foto: Stefan Edetoft/Kamerareportage

Den digitala annonseringen ökar explosionsartat. Internetmedier och bilbranschen är störst.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerReklam

Livsmedelsbranschen kvalar inte ens in på listan över de största annonsörerna online, trots att de investerar allra mest i reklam i Sverige. Det visar en ny undersökning som gjorts av TNS-Sifo.

Internetmedier och sajter är den bransch som syns mest digitalt, vilket uppges vara en följd av deras annonsering för det egna varumärket eller reklam för en produkt eller tjänst som är digital, såsom Blocket.se.

Bilar- och mc-återförsäljare är två på listan. 5,6 procent av alla annonser på nätet är reklam för spelbranschen.

– Vi har ett spelmonopol i Sverige som förbjuder spelbolag att marknadsföra sig via svenska medier - det så kallade främjandeförbudet - men ett spelföretag som sitter på exempelvis Malta och annonserar på internet slinker igenom det nätet, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Bransch

Digital annonsering

Andel av total

MSEK

digital annonsering

1. INTERNETMEDIER OCH SAJTER

233 688 MSEK

8,1 %

2. BILAR-/MC-ÅTERFÖRSÄLJARE

180 859 MSEK

6,3 %

3. LOTTERIER, SPEL

161 388 MSEK

5,6 %

4. FILMBOLAG

153 350 MSEK

5,3 %

5. PERSONBILAR

143 142 MSEK

5,0 %

6. FASTIGHETSMÄKLARE

130 275 MSEK

4,5 %

7. DAGSTIDNINGAR

125 342 MSEK

4,3 %

8. POPULÄRTIDNINGAR

97 796 MSEK

3,4 %

9. KONSULTER

71 048 MSEK

2,5 %

10. MOBILTELEFONOPERATÖRER PRIVAT

61 777 MSEK

2,1 %

Reklammätningen gjordes 1 januari-30 september 2015 och visar bruttoinvesteringar för displayannonsering för cirka 200 sajter och mobilmarknadsföring.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.