Reklam
Branschorganisationerna startar klimatinitiativ
Publicerad: 4 maj 2023, 09:51
Hanna Riberdahl (Sveriges Annonsörer), Lena Regeheim (Sveriges Mediebyråer), Kenneth Danielsson (IAB), och Linda Nilsson (Komm).
Komm, Sveriges Annonsörer, IAB, och Sveriges Mediebyråer går ihop i initiativet Comm to Act Planet, med målet att bidra till den gröna omställningen.
Ämnen i artikeln:
KlimatkrisenIABKOMMSveriges AnnonsörerSveriges MediebyråerHanna RiberdahlHållbarhetMarknadsföringI dag lanseras Comm to Act Planet, där marknadsföringens roll i klimatomställningen står i fokus. Fyra branschorganisationer, Komm, Sveriges Annonsörer, IAB och Sveriges Mediebyråer, står bakom initiativet.
Syftet är att samla branschen kring samma ambition, att ställa om till en grönare värld och sänka de egna utsläppen. Initiativet står på tre ben och för att ansluta till initiativet behöver medlemmarna ha som ambition att uppfylla minst ett av dem.
1. Att motverka greenwashing.
2. Att motverka greenhushing, det vill säga att man undviker miljökommunikation.
3. Att minska koldioxidutsläppen inom marknadsföring och vara i linje med Parisavtalet.
– Vi vet att konsumenter och forskare tycker att reklam och kommunikation har en viktig roll för att kunna bidra till att skapa beteendeförändringar som snabbar på klimatomställningen. Samtidigt saknar konsumenterna förtroende för hur företagen kommunicerar kring sitt klimatarbete idag. Detta vill vi ändra på, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Samarbetspartners för initiativet är ICC, SME Climate Hub och Exponential Roadmap Initiative.
LÄS OCKSÅ: Greenpeace försökte sparka ut Preem och BMW från Sveriges annonsörer