Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brasiliansk dominans när Sverige floppade i mobilt

Publicerad: 17 juni 2014, 09:24

Svenskt guldlejon i fjol – i år inget pris alls.
Det blev blågult fiasko i den prestigefyllda Mobil-kategorin.
I stället var det brassarna som ägde klassen.


Svenska byråer har av hävd varit starka i Mobil-kategorin och kraven ska vara höga på svenska framgångar.

I fjol tog Mobiento guld i Mobile för appen som gör noter av sång, för musikbolaget Doremir.

Men i år blev det en rejäl flopp.

Trots att svenska byråer skickade in 43 bidrag i Mobile-kategorin, blev endast ett nominerat. Det var "Home invasion" som Saatchi & Saatchi har gjort för den lilla skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest – men det räckte inte till medalj.

Grand Prix gick till FCB Brasil Sao Paolo med "Protection Ad" för kunden Niveas solskyddsprodukt Sun Kids. En integrerad lösning där en pritannons, kopplad till en app hjälper föräldrar att hålla koll på sina barn på stranden.

Den kampanjen vann även ett guldlejon. Totalt tog brasilianska byåer tre guldlejon i klassen.

Mobile-kategorins definitionen handlar inte bara om själva mobiltelefonen och reklam- och kommunikationslösningar i den, utan överhuvudtaget hur man kan jobba kommunikativt och lösa problem utanför ramarna med olika typer av mobila enheter.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.