Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brasiliens reklamdrottning om fotbolls-VM

Publicerad: 10 juli 2014, 09:33

Den brasilianska reklamstjärnan Fernanda "Fefa" Romano i Resumé-intervju om fotbolls-VM, fiaskot för Brasilien och hur det kan påverka landets som helhet och branschen som sådan.


Ämnen i artikeln:

Naked

Vad är din reaktion på hur Brasilien skötte sig mot Tyskland?
- Jag är mycket besviken. Jag tror att många av oss förväntade sig en förlust eftersom Tyskland har spelat bättre under Fotbolls-VM, men vi räknade absolut inte med en förlust på 7-1, så jag antar att ordet besviken är ett bra sätt att definiera det hela.

Vad tror du att det här får för påverkan på samhället?
- Det är för tidigt att säga. Jag är lite bekymrad över att vi kanske uppför oss illa från nu fram tills söndag och jag hoppas verkligen att det inte blir så. Å andra sidan har vi varit värd för ett riktiga bra party; det har varit ett fantastiskt fotbolls-VM – det är i alla fall vad alla säger

– Och om man tänker på alla andra frågor (överdrivna satsningar, korruption och de skandaler som man har hört om) tror jag ändå inte att efterdyningarna blir alltför allvarliga. Med det sagt, så tror jag att det är hög tid att vi kommer ihåg att det finns en rad frågor att bekymra sig om och att en brödpolicy efter att Fotbolls-VM är över inte är något dåligt.
- Det här är ett valår och vi måste prata om vad som ska hända under de närmaste tio åren.

Hur vill du beskriva känslorna hos det brasilianska folket just ni?
- Vi är alla väldigt ledsna. Jag tror till med att vi är mer än ledsna, alla befinner sig i chock. Som jag nämnde så var det ju (vissa av oss) som räknade med att vi kunde förlora, men vi förväntade oss inte att det skulle bli så illa. Det är en förödmjukelse. Med det sagt. Vi skulle alla ha blivit nedstämda om vi förlorade med 1-1, men eftersom det gick som det gick, så kunde man gå utomhus dagen efter och faktisk se folk skratta åt eländet eftersom det var så löjligt.

Kan det här påverka reklambranschen på något sätt?
- Jag tror inte det, men det finns annonsörer som måste omforma sina budskap. Jag tror vi alla tänkte att vi skulle ro hem Fotbolls-VM och att budskapet var lite ytligt och arrogant. Jag förmodar att det nu är dags för dem tala om något annat och jag är nyfiken på vad det ska bli.

Hur har det varit att jobba under och inför Fotbolls-VM?
- Ärligt talat så det har varit roligt och förbluffande. Jag måste erkänna att jag har haft en riktigt bra tid. Vi har självklart haft lite svårt att fokusera och man talar inte om något annat än fotboll, men atmosfären är fantastisk och rent personligen så kan jag inte beklaga mig eftersom vi precis vunnit nya kunder. Utöver det har jag varit värd för en kreativ Boot Camp med människor från hela världen och det har troligen varit en av mina bästa erfarenheter i livet.

Vad händer nu?
- Nu följer vi Argentina och börjar sedan jobba fulltid som vanligt. Sedan får vi göra matematiken med hur mycket Fotbolls-VM kostade och hur mycket vi fick tillbaka.

Fernanda Romano är kreativ chef på Naked Communications i Brasilien.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Naked

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.