Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Breitling fälls för sexism

Publicerad: 18 februari 2014, 09:16

Fälld av RO.

Breitling-reklamen ”Breitling Air Race”, med två kvinnor som står och väntar på en pilot, fälls av Reklamombudsmannen, RO.


Sju privatpersoner samt Sveriges Kvinnolobby RO-anmälde filmen för  könsdiskriminering, sexism och schablonisering.  

Reklamombudsmannen, RO, går på anmälarnas linje och fäller kampanjen som bland annat visats på DN.se.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna i filmen genom sina  urringningar och sina poser framställs som rena sexobjekt. Deras klädsel  och poser har inte något samband med den marknadsförda produkten  klockor och reklamfilmen är därför kränk­ande för kvinnor i allmänhet", skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i sitt beslut.

Breitling fick, som sig bör, chansen att yttra sig, men gjorde aldrig det.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.