Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 februari 2014, 09:16
Fälld av RO.
Breitling-reklamen ”Breitling Air Race”, med två kvinnor som står och väntar på en pilot, fälls av Reklamombudsmannen, RO.
Sju privatpersoner samt Sveriges Kvinnolobby RO-anmälde filmen för könsdiskriminering, sexism och schablonisering.
Reklamombudsmannen, RO, går på anmälarnas linje och fäller kampanjen som bland annat visats på DN.se.
"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna i filmen genom sina urringningar och sina poser framställs som rena sexobjekt. Deras klädsel och poser har inte något samband med den marknadsförda produkten klockor och reklamfilmen är därför kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i sitt beslut.
Breitling fick, som sig bör, chansen att yttra sig, men gjorde aldrig det.
Magnus Helander