Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brett intåg för reklam hos Twitter och Instagram

Publicerad: 10 september 2013, 14:12

Jack Dorsey, grundare Twitter.

Foto: Pressbild.

Twitter har köpt det mobila annonsbolaget, MoPub, för 350 miljoner dollar. Betalningen sker i form av aktier i Twitter. Facebook räknar med att lansera reklam hos dotterbolaget Instagram inom ett år.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagram

Twitter har köpt MoPub, vilka hävdar att man har hanterar cirka 100  miljoner dollar per år i köp av appar och andra mobila media, enligt  Business Insider som refererar till Techcrunch.

Business Insider menar att köpet innebär ytterligare ett steg för Twitter när det gäller att sjösätta ett eget annonsnätverk.

Så här säger Twitter om förvärvet:
”Vi  räknar också med att använda MoPubs teknik för att bygga realtidsköp i  Twitters annonsplattform så att våra annonsörer på ett lättare sätt kan  automatisera och genomföra skalbara köp.”

Twitter påtalar dock att den  tidigare ståndpunkten att endast visa relevanta annonser för mottagaren  ligger fast, enligt Business Insider.

Business Insider anser att Twitter-köpet är ett tydligt tecken på hur det mobila  annonstekniklandskapet håller på att konsolideras.

Här tar man bland  annat upp att Millennial Media precis har köpt Jumptap. Techcrunch har också rapporterat att just Millenial Media också slogs om att köpa MoPub.

Business  Insider anser att både MoPub- och Millenial-affärerna är intressanta i  det att man inte har erbjudit någon kontant betalning, utan endast  aktier.

Tidningen menar att det indikerar att mobila annonsteknikbolag inte är så värdefulla som investerarna från början hade hoppats.

Här  poängterar Business Insider att MoPub endast har plockat in 18,5  miljoner dollar i finansiering och att man i praktiken har lyckats vara  vinstdrivande på egen hand.

Business Insider anser ändå att allt pekar på att MoPub är den stora vinnaren i affären med Twitter.

Den  sistnämnda väntas nämligen ansöka om en börsnotering vid slutet av  2014, vilket gör att MoPubs grundare i praktiken har bytt ut 18,5  miljoner dollar mot cirka 350 miljoner dollar i Twitter-aktier.

Facebook äger Instagram sedan april förra året.

Instagram har idag har 150 miljoner användare.

Wall Street Journal rapporterar samtidigt att Instagram kan börja fyllas av reklam redan inom ett år:
–  Vi vill tjäna pengar på lång sikt, men har ingen press på oss på kort  sikt, säger affärschefen Emily White till Wall Street Journal, enligt  Metro.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterInstagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.