Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brindfors kräver SEB på miljonbelopp

Publicerad: 16 april 2008, 18:00

I januari 2007 kunde Resumé avslöja den pinsamma annonsskandal som kostade Lowe Brindfors jätteuppdraget för SEB. I dag kan Resumé avslöja att banken och reklambyrån är i luven på varandra igen. Nu slåss man om 1,5 miljoner kronor.


I en annons för SEB räknade byrån fel på 129 600 000 kronor.

SEB skulle bli Lowe Brindfors kronjuvel i kundportföljen men förvandlades snabbt till en mardröm för bägge parter. Bland annat räknades det fel på 129 600 000 kronor i en annons. I en annan annons stavade byrån fel till chairman.
Uppgörelsen slutade med att Lowe Brindfors fick betala cirka 250 000 kronor i kontanter till banken samt stryka fakturor på cirka 5 miljoner kronor.

Över sexton månader efter uppbrottet är parterna fortfarande inte överens om de sista turerna. Nu riskerar de i stället att hamna i domstol. Parterna är oense om ett avtal som är värt 1,5 miljoner kronor. Pengar som Lowe Brindfors vd Björn Larsson räknar med ska betalas in.
– Vi kommer inte att betala, säger Odd Eiken, informationsdirektör på SEB.

Tvisten handlar om de tjänster SEB köpte av Lowe Brindfors efter brytningen med byrån. Brindfors kunde kräva banken på flera års arvode eftersom de bröt kontraktet. Men efter omständigheterna avstod byrån från det. Banken fortsatte däremot att jobba med byrån under resten av 2007. Men här anser Brindfors att man fått för 1,5 miljoner för lite av banken.

Enligt källor till Resumé har Björn Larsson haft två möten med SEB:s marknadschef Charlotte Bergwall-Nilsson. Men de har inte lyckats att komma överens.
– Vi har inte samma uppfattning om vad som ingår i vårt avtal och det är något som vi fortfarande diskuterar. Men vi kommer inte att betala till Lowe Brindfors, säger Odd Eiken, informationsdirektör på SEB.

Björn Larsson, vd på Lowe Brindfors svarar på Resumés frågor via mejl:
– Det upprättades ett entydigt tilläggsavtal rörande ersättning under ordinarie uppsägningstid.
– Vi har under 2007 fullföljt våra åtaganden och har ingen anledning att tro att ingångna avtal inte ska hållas. Självfallet kommenterar vi varken innehållet i de pågående samtalen eller våra handlingsalternativ i medierna.

Läs mer om tvisten i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.