Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brindfors med uppföljare på glass-succé

Publicerad: 16 april 2013, 11:51

23 miljoner har spelat Lowe Brindfors-signerade Magnum-spelen Pleasure Hunt 1 och 2. Reklamjätten skriver nu nästa digitala kapitel med uppföljaren Pleasure Hunt 5 – Lost Kisses. Byrån kör även en global kampanj för glassarna Pink & Black i samma veva och har utvecklat en så kallad Magnum Moodometer för ändamålet.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsUnileverMagnum

Pleasure Hunt 1 och 2 lanserades 2011 respektive 2012.

Fler än 23  miljoner människor har lagt i genomsnitt 3,5 minuter per besök sedan spelen lanserades, enligt  Lowe Brindfors, som har utvecklat spelen.

Den 16 april skjuter byrån  av nästa kapitel i sin digitala historia – spelet Pleasure Hunt 5 Lost Kisses  lanseras på 18 marknader i världen.

Spelet går ut på att marknadsföra Magnus 5 Kisses (fem smaker) och handlar om ett ett  kidnappningsdrama där hjältinnan enligt klassiskt sagoboksmanér ska  rädda sin prins och få den efterlängtade ”kyssen”.

– Jag är oerhört  stolt över att Lowe Brindfors tillsammans med oss har skapat ett  digitalt koncept för Magnum som har varit så enormt framgångsrikt både  vad gäller antal besökare och spenderad tid men även över det faktum att  konceptet använts flitigt inom Unilever som ett framstående exempel på  bra digital reklam, säger Alper Eroglu i en kommentar – han är globalt  ansvarig för Magnus digitala satsningar hos Unilever.

Han tycker alltid  att det är en utmaning att hitta idéer som fungerar på alla marknader  med olika kulturer, men genom Pleasure Hunt tycker han att Lowe  Brindfors har hittat en idé som: ”bevisligen fungerar över hela  världen."

Lowe Brindfors har i och med Pleasure Hunt 5 - Lost Kisses - också tagit rygg på den snabba utvecklingen  med smarta telefoner och läsplattor, i och med man har utvecklat en mobil version av  spelet.

– Det har varit viktigt att bjuda användaren på en upplevelse  även i mobilen som är interaktiv, enkel, rolig och har höga  produktionsvärden trots de teknologiska begränsningar som finns, säger  Patrik Westerdahl och Petter Lublin, som är Lowe Brindfors ansvariga  kreatörer för just Magnum.

Lowe Brindfors ska i samma veva genomföra en ytterligare större produktlansering som introduceras på 15 marknader  runtom i världen – Pink & Black, vilka är glassar som har smak av  Marc de Champagne respektive Espresso.

Lowe Brindfors har skapat  något som kallas Magnum Moodometer, vilket är en webbkamerabaserad  upplevelse som innebär att du utifrån rörelse- och dansmönster kan  bedömas som antingen ”Pink” eller ”Black”.
– De två kampanjerna är  väldigt olika i sin karaktär men med den viktiga gemensamma nämnaren att  båda grundar sig i idéer som engagerar användaren och får målgruppen av  vilja delta vilket är den viktigaste faktorn när vi arbetar fram  digitala idéer, säger Patrik Westerdahl och Petter Lublin.

Lanseringen av kampanjerna sker i dagarna och Lowe Brindfors har arbetat med projekten i ett år.

Byrån har också precis fått uppdraget att börja utveckla nästa års lösningar för Magnum på ett globalt plan.

Här kan man spela spelet.

Här man kan prova Magnum Moodometer.

Arbetsgrupp Lowe Brindfors:

Kundansvarig projektledare, Tina Jarlerud
Planner och strateg, Oscar Erlandsson
Digital producent, Sofia Jönsson
ECD, Rickard Villard
Ansvariga kreatörer, Patrik Westerdahl, Petter Lublin
Övriga Lowe Brindfors:
Henrik  Haeger, Kalle dos Santos, Josephine Wallin, Henning Wijkmark, Martin  Bartholf, Markus Björk, Anna Tanser Wohlin, Jessica Nordlund, Tobias  Löfgren, Jenny Lundgren, Calle Reimers, David Drew

Produktionsbolag: Pleasure Hunt – 5 Lost Kisses, B-Reel/B-Reel Commercials

Produktionsbolag: Magnum Moodometer: ACNE Production

Musik/Interaktivt ljud: Plan8

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.