Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Brindfors tog hem priset – men Ruth fick uppdraget

Publicerad: 13 Maj 2009, 13:35

På tisdagskvällen avgjordes JCDecauxs utomhusreklamtävling ”Ute 2009” i Stockholm. Kunden bakom uppgiften var i år Looft Industries och produkten Looftlighter. Nu har företaget skrivit kontrakt med reklambyrån Ruth.


Ämnen i artikeln:

RuthUTE

Looft Industries fick tjugo byråer att ta fram förslag på en annons för deras grilltändare Looftlighter. Det gav mersmak. Nu har företaget skrivit kontrakt med en reklambyrå. Fast valet föll inte på någon av dem som var med i tävlingen UTE 2009. Istället har företaget inlett ett samarbete med reklambyrån Ruth.

– Samarbetet påbörjades tidigare, innan tävlingen drog igång. Vi pratade och de kände att det vore en kul sak att göra reklam för och efter viss tvekan, eftersom jag inte har några pengar att satsa, så har vi kommit överrens om den här lösningen, säger Richard Looft på Looft Industries.

Ruth kommer att jobba mot provision på försäljning av produkten. Mattias Brandt, vd på Ruth, säger att han hoppas och tror att produkten har en chans att bli en ”internationell braksuccé”.

– Jag var ärlig från början och sa att jag inte har några pengar, så ser min verklighet ut. Därför börjar vi med hemsidan, det är en nivå som jag kan hantera, säger Richard Looft.

Looftlighter är en svensk uppfinning. Ruth ska bland annat jobba mycket med företagets hemsida. Först ut på agendan står en redesign av sajten, en webbshop samt att ta fram en kampanjsajt som kan driva trafik till den ordinarie hemsidan.
– Ruth har haft väldigt tydliga och bra idéer för både den affärsmässiga och den kreativa sidan av uppdraget. Jag är övertygad om att de kommer att kunna ta det här till nästa nivå, säger Richard Looft.

Looft startade företaget 2005. Året efter hade Looft Industries mellan 50-60 återförsäljare och en försäljning i 15 länder.
– Men det började inte alls så. Jag satsade fullt ut och lät tillverka flera tusen grilltändare. Sedan ringde jag upp NK och ROOM och skulle sälja in produkten, men de mer eller mindre la på luren när jag började med att säga att jag var en före detta regissör som uppfunnit en grilltändare, säger Richard Looft.

Men det fick inte Looft att ge upp. Richard Looft åkte och ställde sig utanför NK och ROOM med sin Looftlighter och ringde sedan upp inköpscheferna och bad dem komma ut och bara titta.
– Jag hade ju satsat allt på den här uppfinningen så jag var tvungen att göra någonting. Dessutom trodde jag väldigt mycket på produkten. Jag sa till dem att de inte behövde köpa utan bara komma ut och titta och de gjorde det. Alla köpte den rakt av.

Nu är det första gången Looft tar hjälp av en reklambyrå.
– Att ställa upp för JCDecaux i deras tävling har gett oss ett jättedrag. Nu säljer vi som bara den. Jag vill göra hur mycket som helst med plånboken avgör.

Vilken var din personliga favorit i UTE 2009?
– Jag gillade den som vann (Lowe Brindfors) och jag tycker mycket om tändvätskeflaskan (Ogilvy), den är så humoristisk och samtidigt informativ.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

RuthUTE

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.