Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bris Abused Emojis spred sig världen över - prisas i 100-wattaren

Publicerad: 4 December 2015, 10:18

Bris Abused Emojis berörde många.

Foto: Bris

Bris lyckades sprida sitt budskap med hjälp av ”Abused emojis” som ska hjälpa barn att prata om svåra saker. Nu prisas organisationen och byrån Garbergs för sin effektiva reklam i 100-wattaren.


Ämnen i artikeln:

Bris100-wattarenGarbergs

Den svenska barnorganisationen Bris ville tog fram ett nytt sätt för unga att kommunicera om problem – nämligen en app med en serie emojis som visar unga som på olika sätt farit illa. Det handlar bland annat om blåslagna barn och drickande föräldrar. Appen fick spridning i världens medier, bland annat i Telegraph och Wired.

– Abused Emojis är både ett verktyg för barn som behöver berätta om sina problem, och ett sätt för oss att sätta ljus på barnrättsfrågor i samhället, sade Kattis Ahlström, generalsekreterare på Bris då kampanjen sjösattes i maj 2015.

Bris och Garbergs vinner i kategorin Ideelt – Kampanj med motiveringen:
”När ett ämne blir för svårt kan det vara enklare att berätta om det i bilder. Bilder som vi alla nästan dagligen använder istället för att uttrycka oss i ord. Med en engagerande insikt och ett modernt sätt att kommunicera nådde kampanjen en utsatt ung målgrupp och gav dem ett nytt sätt att prata om ett stort och tungt ämne de har svårt att sätta ord på. Årets 100wattare går till en gripande och väl genomförd kampanj som fått internationell uppmärksamhet i medier, ökat bidragen till utsatta barn och lämnat ett stort känslomässigt avtryck i både den unga och vuxna världen.”

Stockholms Stadsmission och Kärnhuset vann 75-wattaren med kampanjen Prata med barnen. 50-Watt går till Gullers Grupp och Södertörns högskola.

Se filmen om Abused emojis här:

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bris100-wattarenGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.