Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bris tog hjälp av sandkonstnär för att bekämpa psykisk ohälsa

Publicerad: 4 Juli 2018, 14:05

Foto: Pressbild

De sandkornsformade verken ska visa konsekvensen av ett samhälles oförmåga att hantera psykisk ohälsa, och som leder till att barn tar sina liv.


Ämnen i artikeln:

BrisReklamGarbergsKampanj

Under tre dagar i Almedalen har den norsk-samiska sandkonstnären Elisabeth Kristensen gestaltat ett dagligt verk av sand. Verken ska porträttera samhällets oförmåga att hantera psykisk ohälsa och visa på konsekvenserna.

Varje år tar mellan 40 till 50 barn under 20 år sina liv, enligt forskning från Karolinska Institutet. Orsaken beror oftast på psykisk ohälsa, vilket är den vanligaste anledningen till att man kontaktar Bris.

Under Almedalen uppmärksammar Bris politiker och allmänheten om att det är dags att göra något åt saken. I kampanjen "Barn som tar sina liv" vill Bris att de temporära sandkonstverk som byggts upp ska inspirera till handlingskraft.

– Vi har fått otroligt bra respons och verkligen kunnat beröra besökarna på plats. Med hjälp av konstverken har vi haft fina, viktiga samtal med vuxna, barn och politiker om hur det är att må dåligt som ung och vilket stöd som behövs. Centerledaren Annie Lööf var exempelvis här en lång stund igår och tillsammans pratade vi vad som behöver förändras i samhället för att alla barn ska kunna må bra, säger Jeanette Ramnitz, projektledare på Bris.

Bakom idé och produktion står Bris reklambyrå Garbergs.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

BrisReklamGarbergsKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.