Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Bristen på kvinnliga reklamchefer blir tydlig av Adweeks prestigelista”

Publicerad: 22 Juni 2017, 09:03

Josefine Richards.

Foto: Yasmine Winberg.

På Adweeks globala prestigelista över creative directors är Ingos Josefine Richards en av tre kvinnor. – Jättekul och hedrande. Men det borde vara fler tjejer, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerAdweekCannes LionsIngoJosefine Richards

I Clear Channels tält utanför Grand Hötel i Cannes träffas på onsdagseftermiddagen världens mest innovativa creative directors. Adweek har bjudit in till mingel för de personer som placerat sig på prestigelistan "10 Global Creative Leaders Who Are Reinventing Advertising, and the Ad Industry".

Där hamnar Josefine Richards i gott sällskap, med bland andra Adam&Eve DDB:s kreativa chef Richard Brim och Ant Keogh, som är kreativ chef på Clemenger BBDO i Melbourne.

Men karriären hade kunnat ta en helt annan riktning. Tre år efter Berghs-examen, 2004, flyttade Josefine Richards till Australien tillsammans med sin man.

Hon stämde möte med en cd på en av de större byråerna i Sydney, eftersom hon ville ha jobb som copy. Han var klichén av en creative director; en vindoftande tillbakalutad man som under hela samtalet satt och snurrade på hennes visitkort i sin utsträckta hand.

– Till slut lutade han sig fram och sa: "Jag fattar. Din man är australiensare, du kommer från Sverige och vill ha ett coolt jobb på en cool byrå. Jag är ledsen att behöva vara den som säger det här, men du kommer aldrig att kunna arbeta här som copy", säger Josefine Richards.

Sen klappade han ihop portfolion och knäppte iväg visitkortet tvärs över rummet.

– Jag var så ledsen, helt knäckt. Han brände mig. Händelsen ledde till att jag tappade förmågan att tro på mig själv som kreatör. Jag ville inte gå på ett enda till möte och bestämde mig för att lämna den otrevliga reklambranschen.

Josefine Richards agent fick henne på andra tankar. Han praktiskt taget tvingade henne att söka igen, åtminstone testa en byrå till. Till sist gav hon med sig.

– Jag träffade Andy Firth (cd på Loud, reds.anm.). Han tittade på min mapp och tyckte att den var skitbra. "Jag skiter väl i om dina texter kommer ha ett eller annat språkfel. Jag korrar. ", sa han. Utan honom hade jag slutat jobba med reklam.

Josefine Richards blev kvar på Loud i nästan två år innan hon flyttade hem till Sverige igen. Händelsen har fått henne att inse att som chef det är oerhört viktigt att behandla människor med respekt.

– Det handlar om vilka människor man möter på vägen i sin karriär. Jag har träffat ett par personer där jag helt tappat självförtroendet, blivit kreativt hämmad. Han kanske tyckte att jag inte höll måttet, men då borde han ha lagt fram det på ett annat sätt. Hur bra man själv tycker att man är så ska man vara jäkligt försiktig med att döma någon. Plötsligt är den där personen chef på en byrå där du vill ha jobb och så blir det ombytta roller.

Josefine Richards drar en parallell till Berghs slututställning, där vissa bidrag blev bortvalda i år. Det fick studenterna bakom projekten att starta den egna utställningen "Hej-kom-och-hjälp-mig".

– Det gör mig arg. Berghs ska inte vara en skola som sorterar ut kreatörer som de redan från början valt ut för att de är bra. De ska peppa sina studenter. Det en tycker är dåligt, kan någon annan tycka är ett frö till något bra. En jury eller en person är aldrig någonsin allsmäktig. Kreativitet är något man är född med, man behöver bara rätt förutsättningar, hamna i rätt sammanhang.

– Kom igen, vi jobbar med reklam. Det är inte gravallvarligt. Vi kan kosta på oss att vara snälla, schyssta och peppande mot varandra.

Någon som har peppat Josefine Richards är Björn Ståhl, ecd på Ingo. Han har släppt fram henne i Greynätverket och klivit åt sidan för att hon ska få ta mer plats.

– Jag är evigt tacksam för att jag har träffat Björn och allt han har gjort för mig. Om fler gör som Björn kommer branschen bli bättre. Mångfald är nyckeln till att kunna kommunicera mer insiktsfullt och relevant.

På minglet utanför Grand Hötel är det till synes lika många kvinnor och män som småpratar med varandra samtidigt som de dricker det med Cannes högst förknippade rosévinet. Men det reflekterar inte listan över creative directors. Bara tre av tio globala namn är kvinnliga. Josefine Richards är en av dem.

Få kvinnliga kreativa chefer är ett problem även i Sverige. En färsk kartläggning som Resumé har gjort visar att bara en (!) av tio kreativa chefer är kvinnor. Bara fyra av Sveriges 30 största byråer har en kvinnlig cd.

– Lika många kvinnor som män tar examen, så vad händer med kvinnorna egentligen? Är det gamla fördomar om att det bara är unga snubbar som kan komma på galna idéer? Jag hoppas att det inte är så, säger Josefine Richards.

Ur ett mångfaldsperspektiv har Ingo lyckats få till ett brett åldersspann mellan kreatörerna. Några är nyutexaminerade, andra nära pensionen. Men Josefine Richards erkänner att de måste bli bättre på att hitta och anställa kvinnliga kreatörer.

– Det är mycket svårare för tjejerna. De ser att de flesta som har jobben är killar och då blir de udda figurer. En udda figur har kanske inte samma självförtroende när de ska slå sig fram i branschen. Men det kan vi hjälpa till att ändra på om vi är mer peppande.

– Vad gäller Adweeks lista säger representanter att de ville ha en helt jämställd lista, men att de inte hittat så många kvinnliga ledare utanför USA. Jag har haft tur som är en är av dem. Det finns såklart mängder av duktiga tjejer men de kanske inte har haft möjlighet att synas lika mycket.

Det är dock inte riktigt hela sanningen. Hårt jobb ligger också bakom listningen. För att vara en liten byrå från Sverige har Ingo gjort stora framgångar internationellt de senaste åren, framför allt med Lidl och Svenska Turistföreningen. Det har gjort att byrån vuxit från 35 till 55 anställda. Men Josefine Richards är ödmjuk.

– Det här är resultatet av samarbete på byrån. Även om mitt namn står där, är det Ingo det handlar om. Vårt arbetssätt, hur vi har vänt byrån och den fantastiska resa vi är på.

I fjol vann byrån flest lejon av alla andra svenska byråer under Cannes Lions. Totalt blev det 20 stycken bara för Ingo, totalt slog Sverige rekord med 54 statyetter. Det här året har Ingo använt för att komma ikapp och möta efterfrågan.

– Nästa år vinner Sverige 55 lejon, säger Josefine Richards.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.