onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brita Zackari får tillrättavisning av RO: ”Skulle aldrig med flit låta bli att reklammärka”

Publicerad: 11 januari 2023, 14:12

Nu har Brita Zackari lyckats med reklammärkningen.

Foto: Brita Zackari

Brita Zackari får en tillrättavisning av Reklamombudsmannen som anser att hennes reklaminlägg för Volvo var vilseledande. Fälls gör också Penstore.se och Mediamarkt av samma anledning.

Ämnen i artikeln:

Brita ZackariReklamNyheterReklamombudsmannenRO

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Brita Zackari och Volvo fälls av Reklamombudsmannen (RO), för att hon har gjort reklam för Volvo på sitt Instagramkonto utan att reklammärka inlägget.

I inlägget menar Brita Zackari att hon lever stora delar av sitt liv i bilen och att det därför är viktigt att det är en bra bil. ”Lever i min bil, viktigt att det är en bra (grönt hjärta-emoji) #xc40recharge”, står det i inlägget. 

Brita Zackari har själv sagt att markeringen föll bort av misstag i samband med publiceringen. Så fort hon upptäckte det, la hon till en reklammarkering. 

I utlåtandet från RO framkommer det att Brita Zackari trodde hon hade klickat i en etikett för betalt samarbete innan publiceringen.

”Influencern är generellt är jättenoga med och tycker det är superviktigt att annonsmärka eller i de fall det gäller ”reklam för egen verksamhet”. Reglerna är så klart till för att följas, vilket influencern menar att hon alltid gör. Influencern kan inte ta gift på att hon inte gjorde något fel men det verkar som att detta berodde på ett tekniskt fel. Hon kommer självklart i fortsättningen var extra observant på att annonsmärkningen hänger med hela vägen till feed och lovar att hon på heder och samvete aldrig med flit skulle låta bli att reklammärka något.”, står det i Brita Zackaris yttrande i utlåtandet.

Det hjälper inte att det inte finns något uppsåt, menar RO, som skriver att reglerna finns till för att konsumenten tydligt ska kunna identifiera vad som är reklam och inte, det kan konsumenten inte göra i det här fallet och Reklamombudsmannen finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. 

Penstore.se och Mediamarkt får också bakläxa

Samtidigt fäller RO Penstore för vilseledande reklam på sin mobila sajt. Reklamen har låtit påskina att erbjudandet om rabatt gällde allt, men ändå fanns det undantag. 

Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen som har visats på förstasidan på mobilversionen av penstore.se innehåller ett erbjudande som presenteras i en rörlig banner med bland annat texten ”10-30 procent rabatt på allt” och texten ”10-30 procent på allt”.  Listningen av varumärken under bannern innebär inte att en genomsnittskonsument förstår att julkalendern är undantagen, konstaterar RO och konstaterar att reklamen är vilseledande.

Också Mediamarkt får en tillrättavisning gällande en story på Instagram. Enligt anmälaren motsvarar priset i reklamen inte priset på webbplatsen. Reklamen är länkad till en webbsida men det skiljer 513 kronor i pris. Dessutom har Mediamarkts kundtjänst hävdat att produkten inte är med i deras kampanj. Det är vilseledande både gällande pris och vilka produkter som ingår i reklamen.

Det var inte meningen, hävdar Mediamarkt som säger att det skett fördröjningar i deras system, vilket gjort att annonsen legat ute när den inte skulle. 

Reklamombudsmannen konstaterar att det i reklamen visas ett par hörlurar av modellen ”Marshall Major IV Trådlösa Hörlurar” samt priset 777 kronor. I reklamen förekommer även på ett flertal ställen text om Black Friday. Vilseledande alltså konstaterar RO. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev