Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Britt nya designernamnet för H&M

Publicerad: 17 Juni 2009, 07:08

Modeskapare med färgstarka kollektioner med etniska influenser, så beskrivs Matthew Williamson, H&M:s nästa gästdesigner. Första kollektionen blir dock enbart för kvinnor.


Ämnen i artikeln:

Hennes & MauritzH&M

Foto: Magnus Magnusson/H&M

H&M:s samarbete med olika gästdesigners har pågått sedan 2004. Först ut var Karl Lagerfeld. Projektet, där en gästdesigner skapade en egen kollektion med billigare prislappar än vanligt blev så pass lyckat att modekoncernen fortsatt med minst en ny per år.

Tidigare gästdesigners har varit Stella McCartney, Viktor & Rolf, Roberto Cavalli och nu senast japanska Rei Kawakubo för Comme des garçons. Dessutom har H&M haft samarbeten med Madonna, Marimekko och Kylie Minogue. Kylie var dock endast frontfigur för kampanjen samt fungerade som inspiration när kollektionen bestående av badkläder skapades.

Den 23 april är det premiär för nästa namn. Denna gång är det brittiska modeskaparen Matthew Williamson som släpper två kollektioner. Den första, som släpps på våren, är enbart för kvinnor. Sedan kommer ytterligare en sommarkollektion, som släpps i maj, för både män och kvinnor. Kollektionen för män blir den första för Williamson.

– Matthew Williamson har en kreativitet och ett sätt att arbeta med mönster som han kombinerar på ett helt nytt sätt. På så vis skapas en toppmodern London-look. Plaggen är för den som vill sticka ut, men kläderna kan också bäras mer nonchalant och nedtonat, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M, i en kommentar.

Tidigare designersamarbeten:

2004 Karl Lagerfeld
2005 Stella McCartney
2006 Viktor & Rolf och Madonna
2007 Madonna (forts.), Kylie Minogue och Roberto Cavalli
2008 Marimekko och Comme des garçons
2009 Matthew Williamson

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Hennes & MauritzH&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.