Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brittisk reklam under attack

Publicerad: 17 februari 2010, 07:28

Brittisk reklam är under angrepp.
I dagarna går den inflytelserika brittiska tankesmedjan Compass ut och kräver förbud för reklam på alla offentliga platser.


Förslaget från Compass att förbjuda all reklam är ett sista led i en utveckling som pågått under flera år i Storbritannien.

Redan för två år sedan förbjöds snabbmatsreklam riktad mot barn.

Förra året framförde brittiska läkarsällskapet ett förbud för all alkoholreklam inklusive sponsring av sport och musik.

I höstas krävde det brittiska liberala partiet att reklam med retuscherade fotomodeller ska ha varningstext  vilket lämpligen kom samtidigt med Ralph Lauren-skandalen.

De konservativas partiledare David Cameron gick ut för några dagar sedan och hotade brittiska reklambranschen med förbud om man inte blir mer restriktiv med reklam där barn sexualiseras i reklam och underminerar familjevärderingar.

Och nu föreslår den vänsterliberala tankesmedjan förbud mot reklam i offentliga miljöer. Argumentet för ett förbud är, enligt Compass, att reklamen driver på konsumtionssamhället som skapar sociala problem och klimatförändringar.

Ett annat förslag från tankesmedjan är att reklambyråerna ska signera sina jobb så att de kan ställas till svars för sina jobb.

Förslaget har fått stor uppmärksamhet i Storbritannien eftersom Compass har nära kontakter med parlamentsledamoten Jon Cruddas som anses vara Gordon Browns efterträdare som partiledare för Labour.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.