Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brittiska regeringen kapar reklambudgeten

Publicerad: 26 maj 2010, 06:42

Den nya brittiska regeringen ska minska de offentliga utgifterna med 6,2 miljarder pund.
Första posten som ryker är statlig reklam för 160 miljoner pund, 1,84 miljarder kronor.


Den nya samlingsregeringen har bidat en Effektivitets- och reformgrupp som lyder under finansministern och samordningsministern.

Målet för gruppen är att minska de offentliga utgifterna med 6,2 miljarder pund vilket motsvarar 71 miljarder kronor.
Med en reklambudget 208 miljoner pund, 2,4 miljarder kronor, är de brittiska staten en av Storbritanniens största annonsörer. Redan under vårens valkampanj förklarade de konservativa att de skulle minska på annonseringen.

Och reklambudgeten var det första som kapades i Effektivitets- och reformgrupp. Mer exakt har gruppen massakrerat budgeten med drygt 75 procent. Endast de absolut nödvändigaste informationskampanjerna fredas, enligt en talesman för regeringen.

Men förra Labourregeringens storsatsningar som hälsokampanjen Change4¬Life och miljökampanjen Act on CO2 kan inte räkna med att få överleva.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.