lördag25 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brittiska reklammyndigheten får övervaka företagens sajter

Publicerad: 2 mars 2011, 06:06

Engelska företag måste bli mer noga med sina egna sajter. Nu ska reklammyndigheten ASA även bevaka digitala medier som inte är köpt reklam.


Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


I dag ska  Advertising Standards Association, ASA, bevaka all köpt digital reklam och se till att reklamen inte är missledande, till men eller är kränkande.

Men sedan 2008 har ASA fått in 4500 klagomål på digital marknadsföring som inte är köpt .

Och nu har man fått makt att slå ned på vanliga företagssajter och sajter som inte är traditionell betald reklam.

Myndigheten har sanktioner mot företag som bryter mot reglerna. Man kan hänga ut företagen på en ”svart lista” eller ta bort sökordsannonser med länkar till sajter som bryter mot reklamreglerna.

Den engelska reklambranschen har ställt sig positiv att ASA får utökat mandat.

Men det finns de som bekymrar sig över hur företagen ska ha kontroll över sociala medier.

– ASA får inte in många klagomål från konsumenter om sociala medier men det kommer att bli den stora utmaningen, säger Nick Stringer, chef på Internet Advertising Bureau .

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev