Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brittiskt julfrosseri i tv-reklam

Publicerad: 20 november 2009, 13:25

Full fart på julkampanjerna i engelsk tv och det är mer nostalgiskt än någonsin. Marks & Spencer är till och med nostalgisk över sin gamla julreklam.


Från Marks & Spencers julfilm.

Tv-reklamen inför jul är stort i England där butikskedjorna och deras byråer satsar miljontals pund på rekvisita och kändisar. Samtidigt är engelsmännen kluvna inför alla lyckliga barn och julpuddingar tidigt i november.

Guardians krönikör Charlie Brook öste i veckan galla över årets tidiga julreklamfilmer och fenomenet julreklamfilmer. Han noterade att till och med julreklamen, från butikskedjan B&Q, ojar sig över tidig julreklam. ”…snart kommer vi alla stöna över all tidig julreklam som stönar över tidig julreklam, sedan kommer vårt stönande över deras stönande skapa en våg av ny julreklam och så kommer det rulla på fram tills de skapar navelskådande metareklamfilm som är mer självupptagen än vad vi är.”

Den ekonomiska krisen har slagit hårdare i Storbritannien än i många andra länder och det finns ett uppenbart behov av nostalgi och julmys.

Mysigast av alla är Marks & Spencer som frågat en armé av kändisar (Stephen Fry, Joanna Lumley, Jenifer Saunders, James Nesbitt, Myleene Klass, Twiggy, Wallace & Gromit and Philip Glenister) vad de förknippar med jul. Philip Glenister, den tuffe polisen i deckaren Life on mars, hänger på en pub och säger att de lättklädda tjejerna i Marks & Spencers julreklam påminner honom om julen.

Just det här inslaget har nu anmälts till reklammyndigheten ASA för att vara sexistiskt.

Byrå är RKCR/Y&R.

Sainsbury låter som vanligt Jamie Oliver ta hand om julhälsningen. I år köra han en stor lastbil till små mysiga städer i England, där det snöar, och på flaket har han en ett restaurangkök där han lagar mat till folk längs vägen. Det röda lastbilsekipaget påminner en hel del om Coca Colas julreklam. Den stora frågan är var man hittade all snö. Byrå är Abbott Mead Vickers BBDO.

Matkedjan Waitrose uppdaterar förra årets julreklam men har samma tema om att julen ska firas hemma och bilderna på julkakorna är direkt matpornografiska. Nytt för i år är att Waitrose använder sig av det nya stjärnskottet Camilla Kerslake som sjunger i bakgrunden. Byrå är MCBD.

Varuhuskedjan John Lewis har fått mycket uppmärksamhet för att man använder Gun N' Roses gamla slagdänga Sweet Child O' Mine till en annars ganska ordinär reklamfilm. Ur ett svenskt perspektiv är det roliga att det inte är Gun N' Roses som framför låten utan svenska Taken by Trees. Byrå är Adam & Eve.

Matbutikkedjan Morrisons tar i mest av alla i sin julreklam. Richard Hammond, den korte killen i BBC:s motorprogram Top Gear, vandrar omkring med en shoppingvagn och berättar berusat om vilken julmat han gillar. Han passerar julkörer, julspel, julgranar, jultomtar och all julrekvisita som är över huvud taget tänkbar.

Enligt Charlie Brook vinner Morrison trofén för årets värsta julreklamfilm. Byrå är DLKW.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.