Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bröderna högtryck

Publicerad: 9 mars 2011, 13:35

Att köpa upp en tryckerikoncern kan ses som ett vågspel. Tryckerierna bommar igen, en efter en. I höstas lade bröderna Jan och Peter Veres vantarna på JustNu. Bolaget visar stadig lönsamhet. Nyckeln är täta kontakter med reklam- och media byråerna.


Jan Veres (till vänster) och Peter Veres. Foto: Andreas Rågsjö Thorell.

– Branschen är trögrörlig och gammalmodig. Vi försöker ha ett annorlunda tänk och är öppna mot reklam- och mediabyråer, säger JustNu:s vd Jan Veres.

Med 16 tryckerier på 12 orter är JustNu en branschjätte. När Jan och Peter Veres köpte bolaget i oktober var verkamheten redan lönsam. Nyckeln är att företaget var snabba att gå över till digitalt tryck medan större delen av konkurrenterna fortfarande är kvar i det kostsamma traditionella trycktekniken offset. Förra året omsatte konceren omkring 70 miljoner, med en tio-porcentig vinst. En glädjesiffra i en bransch där konkurrenterna bommar igen.

– Det är i allmänhet lönsamhet. Det är en bransch med stor överkapacitet. Vi går mot strömmen, säger bolagets komunikationschef Peter Veres.

I Stockholm har JustNu tre tryckerier, ett på Södermalm, ett Kista och så ett mindre i strategiskt placerat en stenkast från Stockholms centralstation. Närhet till kunderna är grunden i kedjans koncept. Man prioriterar det personliga mötet och låter ofta anställda på tryckerierna besöka reklam- och mediebyråer. De anställda vet hur printarna kommer att se ut på papper och ger därför vägledning till byråerna. På mindre orter kan tryckeriet i viss mån fungera som en reklambyrå eftersom man har grafisk kompetens. Peter och Jan Veres framhäver de anställdas betydelse.

– Vi har satsat på att öka den interna kommunikationen. Vill har också gjort insatser för att blir mer synliga på marknaden, säger Jan Veres.

Fakta: JustNu

JustNu är specialiserade på att erbjuda digitaltryck och grafisk formgivning till företag 
som vill ha snabb och effektiv service. JustNu‐koncernen omsätter 
cirka 70 mkr med ett resultat före skatt på cirka 7 mkr. Bolagets huvudkontor ligger i 
Borås och har 16st grafiska produktionsenheter i följande städer: Stockholm (3 st), 
Västerås, Karlstad, Lidköping, Trollhättan, Skövde, Jönköping, Borås, Göteborg (3 st), 
Varberg, Lund och Malmö. 

Ägare/Ledningen 
Namn: Peter Veres 
Ålder: 30år 
Utbildning: Civilekonom 
Bakgrund: Började som Management Trainee på Modern Times Group (MTG) 
Entreprenör och företagare inom Management Konsultbranschen 
Senaste åren konsult mot riskkapitalbranschen 

Namn: Jan Veres 
Ålder: 41år 
Utbildning: Diverse universitetskurser inom ekonomi, juridik och pedagogik 
Bakgrund: 15års erfarenhet från den grafiska branschen. 
Började som tryckare och har sedan dess ägt och drivit tryckerier, varit försäljningschef 
och VD. 
Senaste 7 åren varit Marknadschef för en västsvensk mediekoncern.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.