Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bröderna Prinz reklamtriumf

Publicerad: 5 November 2009, 12:52

I våras vann Petter Prinz på Beckmans förstapriset i brittiska reklamtävlingen D&AD:s studenttävling. Nu har han tillsammans med sin bror Kaspar tagit hem D&AD:s 30-dagarsutmaning med en sökmotor för kreatörer. Förstapriset är en betald praktikplats på brittiska byrån AMV BBDO.


Ämnen i artikeln:

D&AD

Bröderna Prinz går andra och tredje året på Beckmans men redan börjar det bli trångt i deras prishylla.

I våras tog Petter Prinz hem studentpriset i fria klassen vid D&AD som är Storbritanniens viktigaste reklamtävling.

Alla vinnarna i studenttävlingen fick i höst tävla mot varandra i en 30-dagarsutmaning där briefen vara att under 30 dagar skapa intresse till nästa års studenttävling. Den här gången tog Petter Prinz sin bror Kaspar och Beckmansstudenterna Philip Cristofor och Axel Lewenhaupt till hjälp. I stället för en traditionell kampanj skapade de en sökmotor anpassad för kreatörer. D&AD Creativesear.ch är en sajt som samlar resultat från Google, Google News, Twitter, bloggar, Flickr, Itunes, med mera, på en överskådlig sida.

I stället för en tidbegränsad kampanj skapade alltså teamet något användbart som kan leva vidare under många år. Det enda oklara är varför Creativesear.ch skulle passa kreatörer bättre än andra.

D&AD:s biträdande chef Paul Brazier är imponerad av svenskarnas jobb.

– Petter och Kasper gjorde vad kreativa tänkare borde göra – de såg ett problem och löste det. Creativesear.ch placerade D&AD rätt – första platsen att söka inspiration på, säger han i ett uttalande.

Det räckte till vinst för svenskarna. Brazier är kreativ chef på AMV BBDO, Storbritanniens största reklambyrå, och vinnarteamet får betald praktikplats på byrån.

– Jag ser fram emot att hälsa det här teamet välkommet till AMV, säger Brazier.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

D&AD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.