Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bröderna Sjönell fixar bröderna Gallaghers skiva

Publicerad: 12 september 2008, 13:00

Snacka om alternativt medieval! Ett 20-tal gatumusikanter på New Yorks gator får idag besök av Oasis, med bröderna Liam och Noel Gallagher i spetsen.


Läs mer

- Mer om kampanjen här

Anledningen? De ska få lära sig tre låtar från Oasis kommande skiva Dig Out Your Soul.

Bakom kampanjen för britpopens tuffaste brorsor står svenska brödraparet Pelle och Calle Sjönell, creative directors på BBH New York.

– Vi låter bandet lära ut aldrig tidigare hörda låtar till New Yorks gatumusikanter, säger Calle Sjönell till Resume.se.

Gatumusikanterna representerar en mängd olika stilar, från klassiskt till funk.   Besökare i tunnelbanan får tillgång till en karta där de olika uppträdandena är markerade. Kampanjen kommer också att dokumenteras på film.

– Så första gånger fansen får chans att höra låtarna är genom att besöka de platser över hela New York där musikanterna spelar, säger Calle Sjönell.

Skivan släpps den 7 oktober. Uppdragsgivare är Warner Music.

Hur föddes idén?
– Jag och Pelle satt och pratade om hur man kunde lansera nya skivor   på ett intressant sätt när plötsligt Pelle vräkte ut sig: Vore det   inte coolt om gatumusikanter spelar låtarna först och inte sist?

Era roller?
– I det här fallet är vi både kreatörer och creative directors, och har   sett till att det blir av i samarbete med Warner och New York City, en BBH kund   för vilken vi är cd.s. Vi har valt att jobba med The   Malloys för dokumentären. De har gjort ett antal musikvidoes och surffilmer som bland annat för Jack Johnson, White Stripes   och The Cooks.

Hur hittade ni gatumusikanterna?
– Gatumusikanterna har en organisation kallad MUNY som vi kontaktade.

Hur säljer man Oasis 2008 jämfört med 1994?
– Lika spännande. Dessutom är det comeback!

Har ni träffat Liam och Noel?
– Vi ska göra det idag.

Och vilka gillade ni bäst när det begav sig: Blur eller Oasis?
– Oasis.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.