Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bröstförstoringstävling förminskad

Publicerad: 20 oktober 2011, 07:47

Danskarna tycker att svenskar är pryda. Men när alkoläsken Cult annonserade en tävling med bröstförstoring som förstapris blev det till och med för mycket danska Konsumentombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Danmark

Bild från en av Cults kampanjer.

Svenska Reklamombudsmannen fällde nyligen reklam för danska klädföretaget Jack & Jones som ansågs sexistisk. Danska ”forbrugerombudsmanden”, Konsumentombudsmannen, har däremot inte haft någon åsikt. Och danskarna tycker att svenskarna generellt är för pryda och stränga i sin uppfattning om reklam.

Men även danskarna har sina gränser. Alkoläsken Cult har helt klart passerat den gränsen.
Förra året drog man igång kampanjen ”Boobs for Shaker” som lanserade en ny variant på alkoläsk på diskotek. Kvinnliga besökare fick en gratis alkoläsk mot att de visade upp sina bröst för diskotekets DJ.
Men eventet som fick alkoläsken att rinna över var en tävling på Cults sajt där kvinnliga besökare kunde ladda upp bilder på sina bröst. Sedan fick alla rösta om vem som skulle vinna en bröstförstoringsoperation.

Kampanjen fick hård kritik och nu har forbrugerombudsmanden fört en dialog med Cult som lett till en rad förändringar. Bland annat ska vinnaren i ”bröstförstoringstävlingen” i stället få pengar motsvarande en bröstoperation.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Danmark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.