Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Brunmålad hand i Bookbeats kampanj väcker kritik: ”Falsk mångfald”

Publicerad: 26 januari 2022, 10:00

Bookbeats vd Niclas Sandin säger att den brunmålade handen i kampanjen har använts av misstag.

Foto: Andreas Carlfors

Bookbeats utomhusannons med en brunmålad hand hånas i sociala medier, bland annat av den moderate politikern och Twitter-profilen Hanif Bali. Enligt Bookbeats vd Niclas Sandin har det blivit fel när fotot köptes in till kampanjen. ”Vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer”.


Under vintern har ljudbokstjänsten Bookbeat gått ut med en ny kampanj för att marknadsföra sitt erbjudande om en gratismånad. Bland annat i Stockholms kollektivtrafik. Utomhusenheterna visar en hand som håller upp en smart telefon med tjänstens spelare.

Det senaste dygnet har en rad personer reagerat över annonsen i sociala medier och faktumet att handen uppenbarligen är brunmålad.

”Falsk mångfald”, skriver en Twitter-användare och taggar in Bookbeats byråpartner Bold.

En annan som reagerar över bilden är den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali med nära 173 000 följare på Twitter. Han skriver att varumärket ”försöker vara woke” och påpekar att en handflata saknar pigment. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Andra användare i sociala medier anser att tilltaget är rasistiskt.

Resumé har under förmiddagen försökt nå Bookbeats vd Niclas Sandin via telefon. Efter en stund mejlar han en kort kommentar: 

”Vi noterade reaktionerna och har nyss pratat med vår byrå. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer som vi använder i kampanjen där en verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”

I ett mejl till Resumé skriver Bolds kundansvarige Helena Tencer:

”Som partner till BookBeat har Bold tagit fram BookBeats visuella identitet. Vid inköp av foton till en reklamkampanj har det begåtts ett misstag och den specifika bilden kommer inte att användas i framtida kampanjer”.

Bookbeat är en svensk streamingtjänst för ljudböcker och böcker i mobilen och surfplattan. Bolaget ingår i Bonnier Books och nådde en halv miljon kunder sommaren 2021. Kort därefter kommunicerade varumärket att de ingått samarbete med det nordiska reklambyrånätverket The North Alliance. Inom ramen för samarbetet har Bold tagit fram en visuell identitet för tjänsten.


Artikeln uppdateras

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.