fredag24 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Brunsås dödar"

Publicerad: 29 maj 2009, 11:01

Organisationen A Non Smoking Generation vill lyfta frågan om vad som egentligen ska få säljas i en vanlig livsmedelsbutik. Bakom kampanjen, där vanliga livsmedel försetts med varningstext, syns Tank/Y&R.

Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

LF

Linda Fagerlind


På söndag är det World No Tobacco Day 2009. I samband med det kör A Non Smoking Generation en kampanj för att få fler livsmedelshandlare att reflektera över vad de säljer i sina butiker. Antirökkampanjen, i form av ett dr som lämnas till olika livsmedelsbutiker, består av livsmedel med varningstexter.

Vad är målet med kampanjen?
– Att få handlarna att reflektera över att de har produkter i sitt sortiment som kräver varningstexter av det här slaget. A Non Smoking Generation anser inte att den typen av produkter hör hemma livsmedelsbutiker utan att cigaretter och snus endast bör finnas i tobaksbutiker. Vi vill inte skuldbelägga rökare och snusare utan målet är att förebygga att ungdomar börjar, säger Fredrik Forsling på Tank Y&R.

Varför just de här produkterna?
– Vi valde produkter som hade rätt form, det vill säga i form av ett cigarettpaket. Men det var viktigt för oss att inte hänga ut en specifik produkt vilket är anledningen till att vi valde så många. Man har blivit lite blind för varningstexter, därför var vi tvungna att sätta dem i ett annat sammanhang.

Kampanjerna som Tank/Y&R gör för A Non Smoking Generation är pro bono.
Marko Määttä på Agent Kommunikation är ansvarig för pr-strategin.

Förra årets kampanj som blev väldigt uppmärksammad var ”Deception by Marlboro”.

A Non Smoking Generation

Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Fredrik Söderhielm, A Non Smoking Generation
Projektledare: Fredrik Forsling, Tank/Y&R
Kreatörer: Fredrik Forsling, Magnus Uddenberg Tank/Y&R och Gottfried Gemzell
PR-strategi: Marko Määttä, Agent Kommunikation
Fotograf: Adrian Burt och John Andersson, Quantum Light
Filmfotograf: Claes Helander, Super 16
Klippning:  Andreas Eidhagen
Tryck: Claes Jansson, Brommabrolins
Flashprogrammering: Buster Blom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev