Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bryter Telias nya kampanj mot nätneutraliteten?

Publicerad: 18 april 2016, 09:48

I dag lanserade Telia kampanjen som tillåter fri surf på sociala medier, och nu kritiseras de för att bryta mot nätneutraliteten. Jonas Hasselberg på Telia menar däremot att de inte gör något fel, men välkomnar debatten.


Ämnen i artikeln:

TeliaNätneutralitetKritik

Redan har den nylanserade kampanjen som erbjuder fri surf för Teliakunder kritiserats. Kritiken bygger på att många anser att Telia i och med sin kampanj bryter mot nätneutraliteten i och med att endast erbjuda fri surfning i utvalda appar: Instagram, Facebook, Messenger, Whatsapp, Twitter och Kik. Nätneutraliteten i sin tur bygger på principen att all nättrafik ska behandlas likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll.

Telias Facebooksida kan man bland annat läsa kommentarer som "Telia, är ni bekanta med konceptet nätneutralitet? Är ni medvetna om att ni söndrar internet?" och "Nät-neutralitet, alla tjänster ska ha samma prioritet. Att ni premierar några tjänster framför andra är skamligt". Emanuel Karlsten uttrycker även sina kritiska åsikter i krönikan "Telias nya gräddfil dödar drömmen om ett fritt internet" på Breakit, och skriver: "Internet som vi känner det förändras. Nätneutraliteten håller på att bli en idé förbehållen romantiker. Ett brott mot densamma börjar nu kallas "kommersiell utveckling"."

Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, menar däremot att de inte bryter mot nätneutraliteten. Han understryker två faktorer som gör att de följer förordningarna för nätneutralitet.

– Vi prioriterar inte trafik olika i våra nät, utan all trafik delas lika. Dessutom är det här ett partnerskap mellan tjänsterna och det finns ingen exklusivitet. Det här är de tjänster vi har lanserat nu, men framåt finns ingen begränsning av andra tjänster.

Kan det tillkomma fler tjänster där man kan surfa gratis?

– Ja det kan det göra, vi för en dialog med andra framtida partners.

På Telia ser man också positivt på den debatt som har uppstått kring nätneutralitet, och menar att det är en viktig fråga för dem.

– Vi tycker att det här är en jätteviktig debatt och vi är såklart för nätneutralitet. Men samtidigt vill vi också kunna bemöta våra kunders behov och erbjuda dem mera surf.

Kan den här debatten ha konsekvenser för er kampanj?

– Nej, vi tycker att debatten är bra.

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

TeliaNätneutralitetKritik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.