Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Budskapet är rasistiskt"

Publicerad: 6 Augusti 2014, 08:45

Nicofresh annons som förbjuds

Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, ASA, anser att e-cigarettföretaget Nicofresh framställde ett förhållande mellan en ung svart man och en äldre vit kvinna som ett tabu i en annons. Nu tvingas Nicofresh dra tillbaka kampanjen.


Ämnen i artikeln:

ASA

Det underförstådda budskapet i annonserna är att en sexuell relation mellan en ung svart man och en äldre vit kvinna är något tabubelagt. Nu förbjuder ASA Nicofresh kampanj och fastslår att budskapet är både ålderdiskriminerande och rasistiskt. Det skriver The Guardian.

I e-cigarettföretagets kampanj kramas paret på en soffa under copytexten: "No tobacco. No taboo". Enligt Nicofresh bygger kampanjen på iakttagelsen att cigarettrökning nu ses som ett tabu.  

I ett uttalande från Nicofresh förklarade företaget annonsen:

"Det kan inte förnekas att ett förhållande mellan två personer av olika hudfärger och åldrar har haft social tabustämpel i mannaminne"

Trots att Nicofresh hävdar att budskapet är enbart positivt, har ASA fått klagomål på att kampanjen på ett aggressivt sätt speglat den här typen av relation som socialt oacceptabel.

ASA hävdar att konsumenten som ser annonsen kommer att uppfatta en kärleksförbindelse mellan en yngre och äldre individ med olika hudfärg som något onaturligt. ASA har därför bett Nicofrech att aldrig mer använda sig av annonsen i dess nuvarande form i framtiden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ASA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.