Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Burgaren är innovativ – reklamen är stenålders

Publicerad: 19 februari 2013, 15:21

Skärmdump från filmen.

När snabbmatskedjan Carl´s Jr. lanserar sin fiskburgare är det en innovation i snabbmatsbranschen. Men reklamfilmen är allt annat än nytänkande.


Att servera en fiskburgare som inte är friterad är nytt i snabbmatssammanhang. Men istället för en innovativ kampanj väljer Carl´s Jr. att följa sitt inslagna reklamspår med lättklädda kvinnor.

Kedjan har tidigare uppmärksammats för sin marknadsföring med stjärnor som Kim Kardashian och Paris Hilton. Nu är det modellen Nina Agdal som lättklätt poserar på stranden medan hon avnjuter den nya burgaren.

Den främsta målgruppen är enligt bolaget kvinnor som vill ha ett lågkalori-alternativ. Med tanke på reklamfilmen är det svårt att se hur det skulle hänga ihop. Men marknadschefen Brad Haley förklarar för AdAge att den är relevant för kvinnor som kan se sammanhanget mellan modellens strandkropp och fiskburgaren.

Han tror att filmen har "element som vi tror att kvinnor kan realtera till. Särskilt scenen där Agdal refuserar en kille".

Byrån som har gjort kampanjen är 72andSunny.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.