Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Burger King driver med plagiatanklagelsen mot Prins Carl Philips – lanserar eldskärm

Publicerad: 13 december 2018, 08:24

Hamburgerkedjan Burger King skämtar med prins Carl Philip i en ny reklamkampanj signerad Ingo. Filmen tar utgångspunkt i de fem år gamla plagieringsanklagelserna mot prins Carl Philips eldskärm.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoMSLReklam

Minns ni H.K.H Prins Carl Philips eldskärm "Slottet brinner"? 2010 lanserade prinsen en eldskärm som var inspirerad av när slotten Tre Kronor brann ner till grunden i Stockholm i maj 1697. Genom att sätta den framför en eldstad kunde man få en inblick i stockholmarnas perspeltib den majdagen för över 300 år sedan. Eldskärmen såldes på Svenskt Tenn till det facila priset 14 500 kronor.

Tre år senare, hösten 2013 framträdde designern Eric Ericson och hävdade att det var han som stod bakom hela designprocessen. Konsekvensen blev massiv medierapportering, näst in till ett drev med ett crescendo där prinsens namn togs bort från projektet. I slutet av den hösten gjorde prinsen en minnesvärd intervju med Expressen, där han hade medietränats av Christina Saliba.

Fem år senare sätter Burger King fyr på debatten med syfte att släcka den debatten en gång för alla. "Att designa en eldskärm är trots allt inte ett jobb för en prins – det är ett jobb för en kung", skriver Burger King i ett pressmeddelande som skickades ut på torsdagen.

Nu släpper alltså Burger King sin egen eldskärm – föreställande en restaurang.

– Det är inte bara en snygg design, den håller dessutom flammorna i schack. Och vi lanserar den lagom till jul då flest husbränder inträffar, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige i ett pressmeddelande.

Eldskärmen kommer att säljas i begränsad upplaga för  det betydligt billigare priset – 995 kronor – på burgerking.se och några utvalda Burger King-restauranger.

Bakom konceptet ligger reklambyrån Ingo och pr-byrån MSL.

Ericson pratade i sin tur i intervjuer om prinsens bristande engagemang och kunskap.

– Det är en ganska välkänd historia som många känner till och den figurerade ganska mycket i tidningarna när det hände. Vi har försökt tolka den på ett balanserat, snällt och schyst sätt, säger Björn Ståhl, executive creative director vid reklambyrån Ingo som är ansvarig för filmen i Expressen.

– Carl Philip har visat många gånger att han har humor och distans när det gäller det som händer runtomkring honom. Det hoppas vi att han har nu också, säger Björn Ståhl.

Bakom själva produktionen ligger Tierps Järnbruk - ett svenskt gjuteri som har 120 års erfarenhet av järngjutning.

Arbetsgrupp:

Björn Ståhl, ecd
Max Hultberg, art director
Sara Rylander, art director
Magnus Ivansson, copywriter
Erik Ström, copywriter
Simon Stefansson, planner
Stefan Kindgren, tech director
Erik Karlsson, production manager
Marie Pohl, productionn manager
Karolina Fellenius, final art

MSL, pr
Peter Hansson, director
Markus Ahlm, producer Colony

Tierp Järnbruk

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoMSLReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.