Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Burger King erbjuder försäkring mot grillförbud nästa sommar

Publicerad: 31 Augusti 2018, 08:12

Intäkterna från Ingos första kampanj för Burger King går direkt till förbundet Sveriges frivilliga brandkårer.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklam

Sommaren som gick slog alla typer av värmerekord och satte förhoppningsvis stopp för de återkommande referenserna till "sommaren 94" som den bästa någonsin. Men värmeböljan var heller inte oproblematisk då den förde med sig omfattande skogsbränder över stora delar av landet.

Under stora delar av sommaren rådde även ett totalt grillförbud i princip hela Sverige.

Men i sin senaste kampanj, den första sedan man nyligen inledde ett samarbete med Ingo, vill Burger King se till att kunderna inte står grillösa om förbudet skulle återkomma. Kampanjen kretsar kring en försäkring, en "grillsurance", som kunder kan lägga till sina Whopper-mål för fem kronor. Efter köpet kan kunderna registera en försäkringskod på kampanjsajten grillsurance.se  som garanterar dem en gratis Whopper varje dag det råder grillförbud i det område de befinner sig. Alla intäkter från kampanjen går oavkortat till förbundet Sveriges frivilliga brandkårer och Burger King lovar även att dubbla den summa som samlas in från kunderna.

– Precis som de flesta svenskar älskar vi på Burger King grillat, och hos oss är grillen alltid igång, oavsett väderlek. Så om det blir ett totalförbud även nästa sommar kan man komma till oss och få grillbegäret stillat. Och oavsett grillstatus nästa sommar så hoppas vi att många vill vara med och bidra till Sveriges Frivilliga Brandkårer som gör ett viktigt jobb, säger Iwo Zakowski, vd på Burger King i Sverige.

Kampanjen inleds i dag och gäller fram till och med den 11 september. Försäkringen kommer att vara giltig mellan juni och augusti 2019.

– Vi är naturligtvis glada och stolta över att bli uppmärksammade för vårt arbete, även när det inte brinner, och varenda krona som kommer in gör nytta, både i det operativa räddningsarbetet och i vår förebyggande verksamhet som exempelvis handlar om att hålla utbildningar i hjärt- och lungräddning, säger Göran Nilsson, ordförande för Förbundet Sveriges Frivilliga Brandkårer.

I flera internationella, och prisbelönta, kampanjer har Burger King vänt sig till just grillentusiasterna.

– Kampanjen är ett grymt bra exempel på när varumärken kliver in och hjälper till i samhället, i det här fallet Frivilliga Brandkåren. Det finns en relevant koppling till Burger Kings kärna som gör det till en win-win, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.