Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Burger King-film upprör

Publicerad: 3 december 2008, 07:19

Whopper eller Big Mac? Låt ursprungsbefolkning i avlägsna bergsbyar avgöra. Crispin Porter + Bogusky nya kampanj får hård kritik innan kampanjfilmen ens börjat visas. Argast är en svensk.


Kritiserad reklam.

Vem kan bättre avgöra den västerländska kulturens mest kritiska fråga, vad är godast av Whopper och Big Mac, än ursprungsbefolkning från jordens mest avlägsna hörn? Människor som ”…who doesen´t even have a word for burger.” Så kallade Whopper Virgins, enligt Burger Kings reklambyrå Crispin Porter + Bogusky.

Kampanjfilmen börjar visas i veckan på amerikansk tv. Den beskrivs som en dokumentär där kände filmaren Stacy Peralta, som har gjort skateboardfilmen Z-Boys, åker runt till avlägsna byar i Thialand, Rumänien och på Grönland med flera exotiska platser för att låta innevånarna proväta de två hamburgarna.

På bloggar och i media rasar kritikerna mot den nedlåtande attityden mot fattiga människor och den koloniala arrogansen.

”Crispin reser runt i världen för att upplysa vildarna om snabbmatens under”, skriver till exempel Adweeks blogg Adfreak.

I kommentarerna finns det samtidigt en avvaktande attityd. CP+B är känd för reklam med ironiska undertoner och ingen vet ännu var kampanjen landar.

Men de flesta är upprörda. Mest upprörd är svenske Tomas Nihlén på företaget Urban Lifestyle som dragit igång en lista där folk ska skriva på för att protestera mot Burger Kings reklam.

Se filmen nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.